futó gondolatok

nem azé, aki fut

nem azé, aki fut

Interjúm Henry Ronóval - 4 rekord 4 távon 81 nap alatt

2014. október 22. - SimonyiBalázs

henry rono photo 2014 kis mell.jpgMúltkor egy hosszú életbeszámolót írtam róla, most jöjjön az interjú azzal a futóval, akinek a mozgásfázisait a TF-en is nézegethetitek atlétika tanszéken folyosói tablóin (lásd lent)! Az afrikai sikertörténetek mindig ugyanúgy kezdődnek mint az amerikaiak, csak több bennük az igazság, és a végén gyakorta felemás érzetünk marad. Egy szegény gyerek, aki nélkülözött, és a kiemelkedéshez, a sikerhez egyetlen út vezetett: a futás.

Siker?

Amit gyakran követ bukás vagy feledés. A kétszeres olimpiai bajnok, etióp maratonfutó, Bikila egy autóbalesetben teljesen lebénül, rá négy évre agyvérzést kap. A szintén olimpiai bajnok, világcsúcstartó Samuel Wanjiru erkélyéről leugorva halálra zúzza magát. Itt megénekelt hősünk is hasonló (futó)cipőben jár. Henry Rono az igazán eltékozolt tehetség mintapéldánya, egy olimpiára ácsingózó, sokkal többet ígérő futókarrier megtestesítője.

Henry Rono a ’70-es évek vége, ’80-as évek elejének ünnepelt futója volt. 4 világcsúcsot futott 4 távon 1978-ban - vesd össze Iharossal, aki 5 távon tartott egy évben, 1955-ben világrekordot: 1500m, 2 mérföld, 3000m, 3 mérföld, 5000m. Csakhogy Rono a 4 rekordot 81 nap leforgása alatt hozta össze. Majdnem elnevezték róla a washingtoni egyetem (WSU) új atlétikai stadionját, amire ő kalapozta össze a pénzt, akkora sztár volt. A Nike szétszponzorált aranyifja volt, szétkapkodták a világban, annyi meghívást kapott viadalokra. Rendszeresen másnaposan futott – fantasztikus időket.

273870886_5082129018512614_3329364631886420181_n.jpg

Abban az időben tűnt fel, amikor az afrikai futók dominanciája elkezdődött, de még nem volt jelentős fölényük. Az az éra volt, amikor a dopping már bőven megjelent, de nem még nem nagyon szivárgott be a közép- és hosszútávfutásba, vagy Ronónak nem jutott belőle.

Négy (4!) olimpia nem jött össze Ronónak: a kenyai vezetés bojkottjai, az ő töketlenkedése, önpusztítása miatt. Közben főnixmadéárként fel-feltámadt. Többek közt egy alkoholista periódusából kizökkenve sörhassal, két hetes formába lendülés után megverte Alberto Salazart is egy kifejezetten egymás elleni 10 ezer méteres versenyen.

Salazar Rono 1982.jpg

De a saját démonaival (alkohol, bizonytalanság, gyengeség), a kenyai szövetség korrupt és rosszindulatú embereivel, az interkontinentális honvágyakkal, a vélt vagy valós társadalmi diszkriminációval Amerikában nem tudott megküzdeni. Számtalan comeback-kel próbálkozott, többször ámulatba ejtette a sportsajtót és a közönséget, akik már leírták.

Azóta eltelt vagy 30 év.

Múlt posztomban beszámoltam Ronó könyvéről, most ennek kapcsán magával Henry-vel emailen beszélgettem. Bár a válaszaiban szűkszavú volt Henry, de szinte kétnaponta küldött egy emailt, amiben hozzátett pár dolgot az elmondottakhoz, megkérdezte, hogy vagyok, vagy csak átnyomott egy fényképet, és spontán elsírta bánatát egy egysoros levélkében. Tegnap is kaptam egyet tőle, amiben sopánkodik. Valószínűleg rá-rátör a nyomorúság, és ezt áttételesen tapasztalni is nagyon szomorú.

henry_rono.jpg

Ha visszanéz, hogyan írná le a karrierjét és életét?

Leginkább pozitívan, mert kalandos volt, ahogy egy új világba léptem minden értelemben, és a végén győztem. Még élek.

Mikor járt utoljára Kenyában? Mi a helyzet a családjával?

1986-ban. A családom azóta is el van.

Esetleg átköltöztek ők is Amerikába?

Nem. Pokolian boldogtalan vagyok, hogy 28 éve nem láttam őket.

Mit mond hazájának, az otthonának?

Kenyát és Amerikát egyszerre.

Mit csinált a könyve, az Olympic dream megjelenése (2010) és 2014 között?

Az APS-nek (American Physical Society) dolgoztam tanárként, és angol órákat tartottam szakközépiskolákban (community college).

És most mit csinál?

Három műszakban dolgozom, szinte 24/7. Na jó: több mint 60 óra egy héten. A szemem nincs időm becsukni. Két egészségügyis állásom is van az OptiHealth-nél, és harmadik műszakban pedig hordárkodom a Albuquerque-ben a reptéren.

henry rono photo 2014.jpg

A médiával hogy áll: érdeklődnek vagy elfelejtették?

Minden évben két-hárman megkeresnek. Szóval számon tartanak.

Szokták keresni atléták tanácsért?

Igen, pár fiatal gyerekkel kenyából kapcsolatban vagyok, online edzésterveket adok nekik, szponzort keresek..

A futókarrierje során átélte a burnout-jelenséget? Nem az alkoholba menekülésre gondolok, hanem hogy elege lett az unalmas tréningezésből, a fáradtságból, versenyzésből, a siker hajszolásából, a verseég feldolgozásából.

Sosem találkoztam ilyen érzéssel. Örülök, hogy felhagytam a piálással, hogy megtudjam ki voltam, s ma kivagyok. Fáradt sosem a futástól voltam, hanem a médiától és a magas elvárásoktól, a rosszindulatú emberektől, a pénzéhesektől, akiknek csak fejőstehén voltam. Ráadásul mindenki folyamatosan megkérdőjelezett és elbátortalanított a futást illetően.

Hogyan kezelte az edzője az alkoholizmusát?

Tudta, hogy lassan az ivás fontosabb, mint az edzés. De nem akart leállítani, amíg szállítom a világrekordokat. Minek? – kérdezte. A törzsemben van egy mondás, miszerint ha a tehén tejet ad, minek levágni? Csakúgy dőltek az érmek, a Washington State University dicsőségére. Egyszer egy újságíró megkérdezte, hogy mi van az egészségemmel: de nem azért mert aggódott értem, hanem félt, hogy „elapad a tejem”.

Kép007.jpg

Rono mozgásfázisa - minta a Testnevelési Egyetemen.

Miért nem edzősködik manapság?

Semmilyen nagyobb intézmény, egyetem vagy helyi egyesület nem érdeklődik irántam.

Mi a Team Rono?

A Team Rono azért volt és van, hogy összekössön embereket velem, akiknek tanáccsal tudok szolgálni futás ügyében, akiknek az ajándékul kapott tehetségemmel szolgálhatok. Lassan, de biztosan sikeresek leszünk.

Elmondaná, hogy nézett ki egy átlagos hete a felkészülési időszak végén?

Megvolt a magam receptje minden távra, nem nagyon edzettem speciálisan sem 3000 vagy 10000 méterre. Mivel manapság nem edzősködöm, távol kerültem a dolgoktól. Pár dolgot említek az edzésrutinomból a könyvben: meredek emelkedőre futás, 12x400 vagy 5x1000.

Futott valaha ultrát? Mit gondol róla?

Állóképességi sport, sosem próbáltam. Sokminden mást igen, 1979 telén egyszer Bécs mellett síelni próbáltam, de 10-ből 9-szer elestem.

Mi volt a legnehezebb versenye?

Szerintem a Salazarral vívott 10000 méter 1982-ben. Lágyan és erőlködés nélkül futottam, pedig egy teljesen más felkészültségi szinten voltam. De nem akartam veszteni. Salazar folyamatosan támadott, el akarta lopni a show-t.

Használt teljesítményfokozókat vagy tapasztalt maga körül doppingolást?

Az én időmben senkit nem láttam doppingolni vagy akár csak beszélni róla. Minden versenyen ellenőriztek.

Gondolkodik futás közben vagy kikapcsolja az agyát?

A versenyeken mindig nagyon összeszedett voltam. Tudtam, miért vagyok ott. Bekapcs, kikapcs. Egyszerre egy dolgot csináltam mindig.

Mi a nehezebb: vezetni vagy üldözni?

Amikor versenyeztem bárhol tudtam futni: hátul, bolyban, elől. És gyakran nyertem. Mindenre készen álltam.

Mikor beszélt utoljára Chaplin edzővel?

Időnként összefutunk, vagy telefonálunk. Nem hiszem, ha ms edzővel dolgoztam volna, különbség lenne. Egy ember nem tud megváltoztatni. Arra ott vannak a politikusok, akik manipulálnak téged, elveszik az olimpiát előled.

------------------------------------------

Bár még működik Rono edzői honlapja, elmondása szerint jelenleg nem foglalkozik más tanítványokkal, csak magával. Készül a nagy, talán utolsó visszatérésére: 2015 májusában egy oslói versenyen villanna meg. De ennek kapcsán- az élettörténetét elnézve – magam is szkeptikus vagyok.

1978-commonwealth-games.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://nemaze.blog.hu/api/trackback/id/tr866684741

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása