futó gondolatok

nem azé, aki fut

nem azé, aki fut

Cikkem a Dagadt Köcsög Teamről

2014. november 17. - SimonyiBalázs

dgadt kocsog team copy_1.jpgA "Szevasz, köcsög!" ma már bevett baráti üdvözlés tömegsportrendezvényeken vagy hét végi összejöveteleken. Ám szó sincs sértegetésről: a Dagadt Köcsög (DK) Team közel 600 taggal az egyik legfontosabb mozgást népszerűsítő csoport: példát mutatnak leadott kilóikkal, motiválnak a káros szenvedélyekkel szembeni harcban. Most már egyesületük is van. (Az írás eredeti, rövidített változata a Magyar Narancsban jelent meg egy éve.)

“A programozó életmód szokásos menetrendje az enyém: ülve létezel, zabálsz, és felkúsznak a kilók észrevétlenül, könnyen elfogadod a testképváltozást. Félévente szembesülsz vele, hogy a kedvenc pólód már nem jön fel rád. Megnyugtatod magad, hogy 110 kiló felett már tök nehéz változtatni, hiszen onnan már minden mozdulat szenvedés, és te ezt nem akarod.” Moós Gergely kövérség-evolúciója ezen a klasszikus íven haladt. Ám rövid idő alatt a családjában több, középkorú rokon hunyt el szív- és érrendszeri problémák miatt, és a tragédiák kijózanítólag hatottak az akkor 32 évesen 124 kilós Gergőre. „Biztos, hogy voltam több is, csak már nem mertem mérlegelni. Szégyelltem magam, fiatalon versenyszerűen fociztam NBIII-as csapatokban. Volt olyan rokonom, aki nem ismert meg, mert 10 éve látott utoljára nyúlánk gyerekként.”

before_fb(2).jpgEldöntötte, hogy ő nem akar a mozgásszegény élet, egészségtelen táplálkozás és a stressz Bermuda-háromszögében 55 évesen meghalni, mint nevelőapja. Münchausen báróként saját magát akarta kirángatni a mocsárból. Kezdetben eljárt kondizni, két hét volt a rekordja. Végigbringázott egy nyarat, hasztalan, mert „sok kajával jutalmaztam magam a kevés mozgásért.” Ez pedig egy ördögi kör, „mert a fizikai aktivitásnak étvágygerjesztő hatása van. Az energiamegszorítás hangulati problémákhoz is vezethet, az éhségből fakadó hiányérzet frusztrációt okoz. A kulcs, hogy ésszerűen csökkentsük a a tápanyag mennyiségét, és rendeljünk mellé adekvát mozgásprogramot. Ám mivel a túlsúlyos ember edzetlen, rossz erőnléttel és állóképességgel is bír, nem esik jól neki, ha rálőcsölünk ilyen programot. Az a legjobb, ha magát hajtja előre kis lépésekben” – állítja Dr. Osváth Péter a Semmelweis Egyetem testnevelési és sporttudományi karának docense.Gergő hajtotta is magát: mivel szerinte a bringába sokkal több energiát és időt kellett belerakni, ha azzal akart volna fogyni, így új sportot keresett és talált: a futást. „Már százezrem benne volt abban, hogy új életet kezdek, de még métert nem futottam. Megvettem a legprofibb ruhaszettet, órát, és biztos voltam benne, hogy abbahagyom. Csak késő esténként merészkedtem ki tök egyedül.”

10336757_715939261791860_5032631344273033217_n.jpgGergő 2010 januárjától májusig csak sétált, nagy szó volt, ha némi kocogással tudta megspékelni gyaloglását. 117 kilónál megtorpant a fogyása: ezen az lendítette át, hogy a céges naptárba melóként ütemezte be a futást, s ez a maga által támasztott kényszer némi rendszerességre szoktatta. A szenvedős edzéseket befektetésnek, a túlélés zálogának fogta fel. „Másfél évbe telt, amíg 5 km-t egyben le tudtam futni. Fogytam, javultam, viszont az életmódom többi részén nem változtattam addig. Csak 2011 tavasztól kezdtem figyelni arra, hogy mennyit alszom, mit eszek. 111 kilósan változtattam az étkezésen, onnantól nem eszem a „nem szabad kajákat”, azaz a gyorséttermi vagy zsíros cuccokat. És akkor kezdtem írni is a netre.” – mondja Gergő arról a blogról, ami azóta a köcsög szó pejoratív értelmét is pozitív dimenzióba helyezte.

Saját fejlődéstörténetét publikálta napról napra az azóta híressé vált blogon. A küzdelmét rögzítő, ostorozó és ironikus bejegyzései a blogon és a Facebookon lassanként követőket gyűjtőttek Gergő köré. Az irónia különösen fontos, hiszen Gergő az ütős nevet is úgy találta ki, hogy kritikus hangulataiban magán viccelődve, csak egy önsorsrontó, lusta, dagadt köcsögöt látott. Azt vallja, hogy aki így áll magához és a feladathoz, az van jó úton, de aki a köcsögözésen megsértődik, várat épít maga köré. Nem félnek használni a rövidítésüket: ez a DK előbb volt, mint a Gyurcsány-féle platform.

A póló miatt a villamoson fenyegetően megkérdezték, hogy ez a politikai párt-e. Máskor meg azt mondták, hogy szerencse, hogy ez van rajtam, mert megfelelek a rajta levő definicíónak” – meséli Evelin. A 31 éves szendvicslánc-üzletvezető, kétgyermekes anyuka tavaly szeptemberben, 106 kilónál elégelte meg az egymást váltó fogyókúrák kudarcait. Futással álmodott, de „felébredve elszomorodtam, ilyen testsúllyal nem lehet mozogni. Elolvastam pár történetet a blogon. Láttam, hogy nálam jóval súlyosabb emberek is elkezdték, követhető volt, ki hova jutott el, hitelesek voltak, hát megpróbáltam én is. Jött az a kattanás, amiről sokan beszélnek, és azóta heti 3-4 alkalommal edzek. Egyszer az utcán egy nagyon elhízott nő azt mondta a lányának, amíg elkocogtam mellettük, hogy „nézd meg ő is milyen undorító kövér, mégis fut.” Evelin a gyerekek-háztartás-munka mellett szakított ki időt az edzésre. Mára az önbizalma is helyrebillent, hiszen húsz kióval könnyebb, és a sok zsákruha után a napokban vette meg első „emberi méretű, 38-as méretű ruhát”. Neki is, mint sorstársainak, a kezdet volt a legnehezebb.

osvath_peter.pngA fogyásnak van egy táplálkozási és mozgási aspektusa, utóbbi a fő prioritás az egészség megőrzése érdekében, de nehezebb próbatétel is. „Amikor a mozgás kiiktatódik, hiányállapot jön létre, ami belgyógyászati, mozgásszervi problémákhoz vezet, és persze elhízáshoz. Egy ésszerű diéta végrehajtása, a bevitt tápanyagok minősége és mennyisége kiporciózása egyszerűbb, nem igényel olyan agilitást, mint egy inaktív életről átállni egy 3-4 alkalmas mozgásos programra.” – szembesít a feladattal a képen mosolygó Osváth doktor.

Ugyanakkor megkülönböztet tüneti és alkati elhízást, amelynél a szervezet magasabb zsírszázalékra állítja be magát, de ez az alanynak sem élettanilag, sem esztétikailag nem kedvező. A tüneti elhízás viszont mindig egy betegségnek, hormonális diszfunkciónak a jele, de fakadhat pusztán túlevésből vagy mozgásszegény életből. Azaz a tüneti elhízottak nem lennének kövérek alkatilag, csak azzá válnak. Viszont a jó hír, hogy megfelelő kezeléssel – legyen az gyógyítás, a kalóriabevitel csökkentése vagy mozgás – az ő visszahízási hajlamuk kisebb lesz, mint az alkatiaké, akiknek genetikus a kövérségük. „Tudni kell: lefogyaszthatatlan ember nincs.” – summáz a szakember.

A kezdet tehát nem promenád a gyönyörbe: a fogynivágyónak ki kell lépni a megszokott életből és komfortzónából, legyőzni az első kilométereket és ezáltal önmagát. A kezdő löket mellett szükség van a közösség megtartó erejére is. Különböző szenvedélybetegséggel vagy életmód-problémákkal küszködő embereknek adta meg a DK-blog a segítséget, olyanoknak, akik a reménytelen diéták, önigazoló elnapolások és szégyenkezések helyett változtatni akartak. Mindenki a rossz közérzet felszámolása vagy feszültséglevezetés miatt fordult a csoportosuláshoz, aminek egyesületi bejegyzése épp folyamatban van.Az elkötelezett DK-soknak az elszántság mellett a közösség megtartó és motiváló ereje is segít a sokfajta probléma felszámolásában.

dgadt kocsog team copy_1.jpg

Az alapító Gergő már csak a kommentekből is tudja, hogy „minden futó mögött történet van. Sokan a falásban látják a boldogságot, majd rádöbbennek, hogy ez mennyire káros, akárcsak a cigi vagy a pia, vagy ezek kombinációi. A többség az elhízottak 36-os testtömegindexe miatt jön, de dominálnak a káros szenvedélyek, a magánéleti problémák is, és a hozzánk csatlakozó nők esetében a testképpel folytatott lelki harc, és karrier-család közti stresszes ingázás is meghatározó indikátor.”

430486_10200094390507919_1170719700_n.jpgA Siófokon élő rendszermérnök Gyulára kézis pályafutása után ugrottak fel a kilók. 141 kilóról két év alatt 111-re tudott lemenni. „2011 májusában a munkahelyi eü-vizsgálaton durva vérnyomást mértek, gyógyszerszedést írtak elő az orvosok azzal a kibúvóval, hogyha csökkentem a súlyomat, abbahagyhatom. Rátaláltam a blogra, 2 hónapig csak gyalogoltam egy-egy órát, s már azzal a mozgással 6 kilót fogytam. Utána stagnálás.” – emlékszik vissza Gyula. A válság rendre akkor jön el, ha nehezebb egy edzés, vagy nem csökken a súly elvárt mértékben.Persze emellett vannak kampányidőszakok is, amikor ugyan jól halad, de valamiért csökken a mozgásra fordított idő, erő, energia, és ilyenkor megzuhan a fogynivágyó, a kilók is visszakúsznak.

Osváth doktor szerint egy pont után ez egyéntől függ, ráadásul a mozgásprogramos fogyásnak van ésszerűtlen és józan tempója. A havi 4-4,5 kilós fogyást a szervezet sokk nélkül tolerálja, és ez a mérsékelt energiakorlátozás nem okoz pszichés vagy fizikai gondot. „Ezt azonban nem lehet hosszútávon tartani. Negyedév múlva megtorpan az illető, pedig ugyanazt a tervet végzi. Az elégedettség és az ütemes fogyás alábbhagy, Ettől nem kell megijedni: egy korábban energiabőségben élő szervezet, kapott egy megszorításos programot. Emiatt a szervezet tanult, és takarékosabb programra állt át.

Akárcsak Gergő vagy Gyula, Evelin is a Monspart Sarolta-féle alapozást végezte: hetekig gyalogolt a 2 perc séta-1 perc futás rendszerben. „50 métert tudtam megtenni, lihegtem, a házak közt bujkáltam a lógó belemmel. Viszont amikor már tudtam futni és nem inogtam meg papírkutyaként, akkor meg nem tudtam gyorsulni, bosszantott, hogy majd 10 percig tart 1 kilométer. Kétségbeejtő volt.” – mereng a régmúlton Evelin. Gyula is elkeseredett, abbahagyni mégsem akarta, hitt az eredményességben. „Gergő leírt holtpontjaiban, majd részsikereiben magamra ismertem, ugyanazt éltük át. Magam csináltam mindent, de a blog inspirált, amolyan virtuális távedzés volt ez. Tendenciózusan tűnnek el a kilók, két év 30 kg-t fogytam, már nincsenek pirulák. Le tudok hajolni cipőt kötni, nem lihegek a lépcsőházban. Nem szeretnék függő lenni, de igénylem, hogy kimehessek, a vitalitás benne van az emberben.”    

1607115_743381719028465_1642378966007101996_n.jpg„Forrest” Zoliban, a 47 éves, magas körökben mozgó tolmácsban 7 éve kevés vitalitást találhattak az orvosok: a halálát jósolták, amikor az alkohol miatt kórházba került. Megúszta, letetett a poharat és a cigit is, ám emiatt 100 kiló lett, és elszakadt nála a cérna. „Saját magam számára vállalhatatlan voltam. Olvasgattam a többi „köcsög” példáját, futni kezdtem, félév után már egy Sziget-kört is le tudtam futni, ma már félmaratonokon indulok. Addikt személyiség vagyok, amit csinálok, annak rabja leszek. Most a futással vagyok így.” – meséli Zoli.

„Régen egyszerűbb volt lenéznem a sportoló embereket, mert gyenge voltam csinálni. Ma, amikor csinálom, lehet, hogy nem mindig őszinte a mosolyom, de az utána jövő érzés fantasztikus. Tejsavfüggő lettem. Egykor a Duty Free-ben azon törtem a fejem, hogy hány üveg vodkát vegyek, most azon, hogy beraktam-e a futócipőt és a DK mezt. Mindenben mások határozzák meg az életemet, így az edzésben találtam meg, ami csak tőlem függ. A DK-ban pedig a hasonszőrűek közösségét, akik fél kiló elvesztésén is hurráznak. Itt hétköznapi emberek egymás előtt járnak jó példával.

Kialakult egy, a közös kocogásokra, versenyekre járó kemény mag – ők az év elején fogadalmat tettek. Például, hogy kevesebb édességet és kólát fogyasztanak, betartják az edzéstervet. Rajtuk kívül ott egy külső kör is: a dologgal még ismerkedő, „féllábbal bennlevő” klubtag, és pár ezer, külsejével és kondíciójával elégedetlen kiváncsi netes olvasó. A passzívak még kerülgetik a futást, de a bogarat már a fülükbe ültették, csak talán még mindig hisznek és bíznak a csodaszerekben, miközben a kocogás tényleg kézenfekvő dolog a fittebbé váláshoz. „Ami él, az mozog. A mozgással ráadásul visszaállítjuk azt az alapállapotot, amire kitaláltak minket, és amit a testünk nem rendeltetésszerű használatával módszeresen rombolunk nap mint nap. A túlsúlyvesztésnek csak pozitív hozadékai lesznek.” – összegez Osváth doktor.

„Sokan tartanak ott, mint én egy-két éve. Nekik már nem én vagyok a minta: mindenki megtalálja az olyan példát, aki hozzá hasonló, de rajta már látni a változást és a kitartást. Aki látványosan előnyére változik, az példaképpé válik családjában és munkahelyén egyaránt, újabb „hívőket” hoz, a kollégák már miatta futnak, mert neki sikerült.” – lelkendezik Gergő a a DK eszmeiségének multiplikatív hatásáról, amely a privát kapcsolatokban is sok örömet szerezhet. Gergő menyaszonyát ugyanis a DK-sok közt találta meg, stílszerűen egy maraton sokadik kilométerénél kérte meg a kezét. Gyula a szűkebb környezetében „térített”: három embert vett rá a sétafutásra. A többiek, elmondása szerint, várják a varázst: bevenni egy tablettát és lefogyni egy hét alatt 10 kilót. „Látják rajtam a súlyvesztést, szívük szerint megkérdeznék, hogy beteg vagyok-e. De ha azt mondom, futástól nézek így ki, akkor erre rávágják, hogy „ja úgy könnyű”. Nem érzem, hogy tenni akarnak érte. Senkinek nem erőltetem, viszont én csinálom.”

14902_665852326830864_7114839289115077474_n.jpg

A DK origója, Gergő a 60-70 kilométeres futóheteivel most bőven 90 alatti kilóknál jár, 3:30-as maraton a célja, gyakran vesz részt már (terep)ultrákon is. Példája és szervezőkészsége egyre több embernek mutat fel alternatívát a minőségibb élet eléréséhez. „Nekem fontos, hogy tíz évvel többet éljek, mert tartozom magamnak, és a leendő gyerekeimnek is ezzel. Lehet fogyni, lehet kövéren is futni 5 km-t, jobban élni, barátokat találni, eljutni akár egy maratonig, de mindez nem cél, csak eszköz egy jobb életre. Nem ítélkezem: ha valakinek jó érzés túlsúlyosként élni, ne változtasson. Biztos van oka, mentsége, vagy az élete úgy alakult, olyan fázisban van most, hogy kövér – minden mellékhatásával együtt. Csak tudja, hogy ez rizikófaktor.”

Dagadt Köcsög blogbejegyzése 2009-ből  

124 kiló. Ennyi vagyok… Szégyellem és utálom magam. Rólam gyakorlatilag nincsen fénykép évek óta. Mindenkinek tiltom, hogy fényképezzen, a családi fotókon takarom magam, a Facebookon a macskám fotója a profilképem. Lehet, hogy futnom kellene, de hát 10 métert sem tudnék, meg annyira unalmas, mindig is utáltam az edzéseken, de jó lenne megint valamire pénzt költeni, széthajtom magam a munkában, éreznem kell, hogy élek, éreznem kell, hogy van miért dolgoznom, ha másért nem, akkor felesleges szarokért, a fogyasztói társadalom rabja vagyok. Temérdek kaja és felesleges cuccok. Van itt valami csili-villi kütyü? Van. Chip, iPod, speciális futócipő. Franc tudja. Költsünk egy valag pénzt, aztán majd lesz valami. 20-25 év van hátra? Kevesebb, mint amit eddig éltem? Dr. House a tévében: "Nincsenek kövér öregemberek". Anyád!” 

Képek forrása: Facebook, Nestle.hu, DK blog

A bejegyzés trackback címe:

https://nemaze.blog.hu/api/trackback/id/tr235119455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása