futó gondolatok

nem azé, aki fut

Futóhordák a Szigeten

2019. április 13. - őze bálint

(Vízfejű budapesti poszt!) Készült két éve egy érdekes felmérés a Margitszigeten. A magyar Eco-Counter cég csinálta, ami amúgy a kerékpár-számlálókat is üzemelteti. Fő profiljuk a gyalogos és kerékpár áthaladások mérése bárhol, ahol felkérik őket.

A posz azért időszerű, mert nyakunkon a Vivicitta, és annyira látszik majd a lenti kimutatásokból, hogy a verseny előtti 1-2 hétben mennyire megélénkül a futóforgalom. Lehet, hogy a tavasz is közrejátszik, de még inkább cél-tudat: jót futni a Vivin! Mintha akkor lehetne megszerezni az edzettséget ("egy szép tavaszi napon bekopogtatott ajtómon a sportforma..."). Gyorsan öszekapom magam 1-2 héttel a verseny előtt, és menni fog. Aztán majd eltünedezem. Legfeljebb vasárnaponta kimegyek futni, kocogni, és mindennek a leglájtosabb változata: kocorászni. Esetleg joggolni. A jelenség hasonló az újévi fogadalmi futókhoz, de ott nemcsak a hirtelen jött komfortzóna- és életmódváltás okoz gondot, hanem a tél iszony.

Idevágó kép: tegnap délután lőttem a Szabadság-hídon: elektromos autó megy körbe a frekventált helyeken (vagy a Vivicitta útvonalán) és figyelmezteti az autósokat a vasárnapi terelésre, lezárásokra. Ez tök szimpatikus a BSI-től. 

img_1459_1.jpg

A felméréshez vissza! Az Eco-Counter az 5.3 km-es rekortán közelében mért Ezért a mérésben nyilván van némi hibalehetőség, hisz előfordul, hogy gyalogosok, ráérősen sétafikálók, bringások, sőt bringóhintósok is arra tévednek. A menetiránnyal szemben a helyszíni megfigyelés szerint jellemzően nem futók vannak. 

Apropó bringa! Azt tudtátok, hogy 1926 áprilisában rendőrileg betiltották a kerékpározást a budapesti belvárosban a közlekedési baleseti statisztika javítása miatt? (Nyilván kapásbl vágja rá most pár autós, hogy bezzeg ma is be kéne tiltani.) 1926-ban még a 10 ezer darabot sem érte el a gépkocsik száma az országban, (jelenleg 3 millió autó van), kerékpározni viszont akkor sem volt mindig könnyű. A biciklizési tilalom alól az „üzleti célból közlekedők” felmentést kaptak.

A PYRO Box számlálógépet korábban Budán, a Görzenál mögötti bringaútszakaszon tesztelték, a Margitszigeten pedig a felújított Kaszinó (ó, az egykori fröccsözős Holdudvar) vonalában egy villanyoszlopon helyezték el, hogy a szenzorok ne kaphassanak sem direkt, sem visszaverődő infravörös sugárzást.

kepernyofoto_2019-04-10_6_04_14.png

A közelmúltig nem vállalkozott rá senki, hogy számba vegye, „mennyi az annyi” a Margitszigeten. Az Eco-Counter forgalomfigyelő rendszere segítségével végre megvannak az első adatok – ezeket a cég 2017 március 15. és december 28. között vette fel. 

A mérés során összesen 1.039.841 áthaladást rögzítettek.
A legforgalmasabb óra: 848 áthaladás/óra (aug.29)
A legforgalmasabb nap: 8,225 áthaladás/nap (ápr.2)
A legforgalmasabb hét: összesen 42.435 áthaladás április első hetében

A teljes időszakot figyelembe véve az átlagos napi forgalom 3598 áthaladás/nap (2816 észak felé és 782 dél felé). Kérdés, hogy azok hogy jönnek vissza? A belső úton? Busszal? Vagy mindenki az Árpád-hídra felfut és onnan megy tovább Budára vagy Pestre?

kepernyofoto_2019-04-10_6_04_19.png

Hétvégén a déli irányba közlekedők aránya kis mértékben növekszik de összességében az északi irány dominál valamennyi időszakban. Helyszíni szemlélődések során azt tapasztaltuk, hogy a déli irányba közlekedők elsősorban turisták.

A legnépszerűbb nap a vasárnap és a szombat, a legkevesebben pénteken futnak a szigeten.

A számlálógép az emberi test hőjéből dolgozó, energiaigénytelen eszköz, akkumulátora akár 10 évig is bírja. Kilenc és fél hónap alatt csaknem 1 040 000 áthaladást rögzített, a legforgalmasabb órában – augusztus 29-én – 848-at. (Ami meglepő, hisz akkor még meglehetősen meleg van.)

A legforgalmasabb nap április 2-án volt (8225 áthaladás), az átlag 3598.

Április első hetében egyébként 42 435 ember mozgott el a szenzor előtt. Ez ismétlem leginkább a tavaszi jóidőhöz és tán a Vivicittához köthető. Senkinek nem tartanak pisztolyt a fejéhez, hogy fusson.

kepernyofoto_2019-04-10_6_04_26.png

A forgalom napi lefolyását mutató ábrákról könnyen leolvasható, hogy a legtöbben kora este mennek futni a szigetre: munkanapokon este 7 és 8 között átlagosan 343 áthaladást észlelt a gép észak felé.

A legforgalmasabb időszakban átlagosan 10,5 másodpercenként futott el egy ember a szenzor előtt. 

A levegőminőség állítólag Budapest területén belül a Margitszigeten kiemelkedően jónak számít, ezt támasztja alá a fővárosi önkormányzat által évente közzétett, Budapest környezeti állapotértékelése címet viselő dokumentum is, ami növeli a terület vonzerejét a futók számára. No meg hogy nincs szintemelkedés sem. Mások szerint pedig a Sziget a legszmogosabb hely, hisz PEst és Buda között itt reked meg a rakpart kipufogógőze...

Forrás: Magyar Hang, 2018 

A bejegyzés trackback címe:

https://nemaze.blog.hu/api/trackback/id/tr614752647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2019.04.13. 10:25:40

Nem lehet,hogy a növekedés a Vivicitta előtt inkább a jó időnek tudható be?

őze bálint 2019.04.13. 11:04:26

@Le a spammerekkel: simán lehet. De volt már hó is 2 héttel Vivi előtt.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2019.04.13. 12:02:24

Tök jó, ehhez én is hozzáadtam kb 5 kört! :) el kène mondani az embereknek, hogy nem csak ott lehet futni.

"az emberi test hőjéből dolgozó, energiaigénytelen eszköz", ez hogy a francba működhet?

bárahogy! 2019.04.13. 16:01:48

Kérdés, hogy azok hogy jönnek vissza?

Körbe a másik parton. Ha egy kört futok, az egy áthaladás É vagy D irányban, és a kör végén visszaérek oda, ahonnan indultam.

Egyébként az vajon mitől van, hogy az egyik irány ennyire domináns, ez hogy alakult ki?

Kipufogógáz: nyilván jobb, mint a budai felső rakpart, pláne hogy a Duna fölött mindig szél van, sztem nem vészes.

őze bálint 2019.04.13. 16:16:18

@bárahogy!: Igazad van É-D irányban. Én a belső útban gondolkodtam, a betoncsíkon. Szakmai ártalom. Ennyit a poszt értő szerzőjéről.

Cerambyx 2019.04.13. 17:27:25

Khm... A 2017-es Vivicitta kihagyta a Margitszigetet, még a Városliget volt a bázisa: www.futanet.hu/cikk/32-vivicitta-varosvedo-futas-2017/Telekom-Vivicitta-Felmaraton-terkep-10km-terkep

őze bálint 2019.04.14. 06:34:12

@Cerambyx: valóban, tévedtem, javítom!

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2019.04.15. 05:49:15

@bárahogy!: az atlétikai pályán is ugyanígy van a kör iránya.

Kilfish · http://www.kilfish.com 2019.04.16. 14:46:08

Bízom benne én is, hogy a levegőminőség itt jobb mint a város többi részén, de sokszor a sétahajók nagyon büdösek szoktak lenni leginkább a Margit-híd közelében lévő kikötőnél. Amikor viszont téli szmogos időszakban a Hármashatár hegyen futok, onnan lenézve a szürke szmogpaplan ugyanúgy beteríti a szigetet, mint Pestet vagy az alacsonyabban fekvő budai területeket.

szamaritánus 2019.04.30. 12:27:44

A margitszigeti futókört sosem tudtam elviselni. Ott az a sok turista, aki sétaútvonalnak nézi a rekortánt, nem győzöd őket kerülgetni... Eleinte egyesével leugattam mindet, aztán simán csak leszoktam a szigeti futásokról. A másik remek jelenség a ma-majd-most-sportoló-leszek-és-ezt-meg-is-mutatom-mindenkinek típus, aki megveszi a 40k-s cípőt meg színben harmonizáló szettet, felveszi a kompressziós szárat az 5.2 km-re, 6:30-as pace-szel végigvánszorog, és soha többé nem látod :D

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2019.04.30. 15:24:55

@szamaritánus: utóbbival mi bajod? Ha mernék futni (párszor nekikezdtem, a derekam minden alkalommal jelezte, hogy nem kéne), valószínűleg én sem az 5000Ft-os kínai szart venném meg. És az, hogy nem látod többé, max. annyit jelent, hogy más időben jártok ki.