futó gondolatok

nem azé, aki fut

nem azé, aki fut

Salomon City Trail cipőteszt

2014. június 20. - SimonyiBalázs

photo5.jpgA Salomon márkapozícionálása engem mindig elriasztott, ezen biztos dolgoznia kellene a marketingrészlegnek. (Ahogy a New Balance-ről sem tudom elhinni, hogy használhatók a cipői edzésre.) A Salomon legutóbbi eresztése a vagány színvariánsokban kapható, városi terepfutásra kialakított City Trail-sorozat: all-round használatra X-Wind Pro ajánlott, a kezdőknek az X-Tour, a haladóknak az X-Scream. Utóbbit gyűrtük. Cipőteszt!

Még sosem hordtam Salomon-cipőt, valahogy nekem símárkának tűnt, cipőként is óvakodtam tőle, miért tudna egy télisportos-hegymászós cég jó futócipőket gyártani? (Ezt erősíti meg az a tény, hogy a gugli által elsőnek kidobott márkabolt sí- és kerékpárprofilú, futócipőt még csak nem is említenek). Bár kétségkívül a terepversenyeken számtalan futón láttam Salomon cipőt - fej-fej mellett a HOKÁkkal, egy Kailuáról a tesztem itt - s ez jelzi, hogy igenis komolyan veendő. Honi csapatuk is van X2S team néven.

Nekem egy buja narancs-fekete pár jutott tesztelésre. Volt pár újdonság, amivel én még nem találkoztam, a terepesek biztos régóta ismerik: pl. a lábat kesztyűként ölelő belső kialakítást, vagy a cipőfűzőt "zsebrevágó", elsőre bumszlinak tűnő cipőnyelvet (quicklace). Ezek tetszenek: kényelmes, praktikus dolgok. A cipő még nyáron sem meleg, jól szellőzik, a lábfejet is megfelelő szorosan tartja.

photo4.jpgA koncepciót nem értem, szerintem zsákutca. Fedezd fel a várost! - ez a jelszó, még pár bejárható, applikációként letölthető urbantrail útvonalat is kiraktak lekövetésre a salomonosok. (A városi terepezésre itthon amúgy közösségi futás és egyfajta versenysorozat is szerveződik, aminek csúcspontja a szeptember 20-ai CityTrail, de Milánóban már nagy nemzetközi, utcai hepaj.) Lépcsők, macskakövek, homok, murva, fű, járdaperem - ezek mind szembejönnek egy városi futáson. Sima futócipőben is mindennap találkozunk ilyen felületekkel, még akkor is, ha a bejáratott, unalomig ismert rutinútvonalunkon van kedvünk futni. Erre szerintem nem érdemes cipőt fejleszteni, mert egy városi futó jellemzően nem erre használja, és nem is fogja ilyenre napi szinten használni a csukát. Viszont! Ha használja, akkor nyilván tovább tart majd, hisz a cipő strapabíróbb. Ugyanakkor aszfalton, egyenletes tempóban jobban kopnak a talpra rakott gumifogazatok. Tehát ugyanott vagyunk végső soron.

A tesztelési tapasztalat: kellemes meglepetések sora. Én még ilyen jól tapadó cipőben nem futottam. Élmény, ahogy ruganyosan ragadsz az aszfalthoz, remekül lehet ellépni / földet érni. Bár nem láttam erre utaló külön kialakítást, de nagyon jó benne előre, külső talpélre-középtalpra érkezni, szinte adja magát. A cipő elég könnyű, a talajfogás érzetre viszont közepesen kemény, kopogós - van, aki ezt szereti.

photo2_1.jpg
Nehéz elbotolni benne / vele, hisz a gumitalp a kis fogakkal hatásosan ékelődik a talajba. Direkt figyeltem azt is, hogy milyen a kipörgésgátlója: elég jól megfog egy kanyarban, amikor meg nem figyeltem, akkor is utólag esett le, hogy a kicsúszásokat korrektül megelőzi a cipő. Játszótéri kavicson vagy murvás-sóderes felületen viszont kipörög az X-Scream, hatástalan bármilyen bordázat. Rekordidőt (37 mp) lépcsőztem vele a tabáni teniszpálya és az egykori KRESZ-park közti hosszú Kőműves lépcsőn (14 x 16 fok, a lépcsősorok közt 13 x 3 méteres egyenes). A cipő ruganyossága és tapadása itt nagy előnyt jelentett.

Képernyőfotó 2014-06-20 - 17.03.12.png

Gyűrtem rendesen a gellérthegyi és tabáni földes ösvényeken, füves domboldalakon, kövecses részeken. Jól fékezett az X-Scream, de a megbízhatóság érzését megzavarta a tény, hogy a bokát nem igazán tartja. Fordulásnál, becsapódásnál, irányváltásnál hiányzik a cipőszárból a support, nyeklik-nyaklik a bokám. Ez negatívum, s emiatt még megfontolom, hogy a július végi Budapest Terepkupára ebben menjek-e: a cipő könnyű és gyors, és szerintem pont való lenne a budai hegyek nem igazán nagy kihívások elé állító talajára, de nem tudom, hogy viselkedik majd 86 kilométer. Plusz mint említettem: kevés a párnázottsága, kemény a csuka, és ez egy hosszútávon fájdalmas élmény lehet.

Esőben még nem futottam benne, és hát hóban sem. Az árról meg nem tudok nyilatkozni, hisz tesztre kaptam: az biztos, van, akinek 30 ezer forint körüli összeg belefér egy cipőre (pl. erre a Salomonra), van, aki vért hány ennyitől, és az eBay-en vásárolja meg a megszokott cipőit. Az X-Scream szerintem tök jó "rávezető" cipő (door-to-trail) azoknak, akik ismerkednének a terepezéssel. De ismétlem: kokettálni a terepfutással száraz időben szinte bármilyen cipőben lehet, ha ésszel futunk. Alapból is jó cipő, és ha lenne fogacskák nélküli verziója, picit jobb csillapítással, akkor simán használnám országúti edzésre is. A cipő azért felkerül az aktuális edzőcipők polcára a Brooks Ravenna, a Hoka Kailua és Bondi, valamint a Nike Structure mellé.

ui: Egy komolyabb teszt magyarul itt.

photo66.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://nemaze.blog.hu/api/trackback/id/tr276303759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása