futó gondolatok

nem azé, aki fut

nem azé, aki fut

Tévúton járok, sajnos néha-néha én

Évadbúcsú 87 kilométerrel

2015. november 06. - SimonyiBalázs

p85_20151031.jpgLezártam a versenyévet, még kellett egy hosszú, hogy meglegyen az idénre tervezett 3500 km. A hétvégén végigkocorásztam a Piros85-öt, igaz csak gyalogos rajtszámot kaptam, mert betelt a futólétszám. Amúgy örök kérdés: miért 85, miért nem 87.61, amikor a szervezők szerint annyi a táv? Miért hagytuk hogy így legyen?! Mitől kerekebb egy ötös, mint egy hetes? és mi ez a hülye szervezői szokás, hogy a verseny nevében foglalt távhosszúságot elkamuzzák? lásd anno Terep100. Nem mintha számítana, csak az értelmét keresem.

Az idei versenyre azért mentem, mert napos, száraz idő volt, nem kellett lucsokban tapicskolni. A szintek sem voltak annyira húzósak, a depók rendben voltak (emlékezzünk a dömösi depós afférra 2013-ból: a vihart kavart poszt itt). A célban volt sör és a masszőrömmel is meglepetésszerűen találkoztam. Volt 2x150 méter és egy vastag 1.5 kilis eltévedésem (bakker, az Erzsébet kilátó alatt valamiért azt hittem, hogy egy nyíl mutat a betonszerpentinre, hogy azon fussak fel...De ahogy látom, sokan megszopkorázták a fals jelöléseket.) 11 óra 53 perc lett asszem, kb félórát büféztem és vécéztem ebből. De kiderült: tévúton járok.

Öröm (és persze szomorúság is a kompetitív énemnek) látni, hogy van elit terepmenő utánpótlás: 7h33-mal nyerni, az cudar. A hűvös levegő és az őszi erdő látványa jól esett, a futás maga nem annyira, eléggé leharcolt vagyok így az évad végén, kopogó térd, sajgó boka, feszülő combok, viszont állóképességileg egyáltalán nem viselt meg. Egykedvűen még elkocorásztam volna - síkon! De legalábbis lankán. Viszont ez a rendezvény ismét rádöbbentett, hogy a körözős pályaversenyek mellett az éjszakai terepfutást is indexre kell tennem. Mert még úgy járok, mint Bárczi Benő, akit ugye halva találtak a radványi sötét erdőben, aztán a csaját tetemre hívták.

12185258_904849039598870_8894490907023908646_o.jpg

Őszintén, nem tudom, mi a jó benne. Ugyannyira veszélyes mint nappal lefelé nagy sebességgel rohanni - persze a lefele zergézéssel nagyon gyorsan lehet haladni és sok időt lehet nyerni. De nekem folyton lassítanom kell a mozgást, és ez sok energiába, óvatoskodásba, aprózásba kerül. Ha rohansz lefelé, ott a probléma: robotzsarui aggyal kell kimatekoznod a lépéseket, és nem minden következőt, hanem már kettővel előre kell látni. Ez már művészet, legalábbis öngyilkosság. És a világtörténelemben hányszor és hányszor járt e kettő kéz a kézben!

Na jó, ha reálisan nézzük: ehhez technika, cipő és elszánás kell: én nem szeretném megkockáztatni, hogy gallyra (kőre, szakadékba) vágom magam hónapokra egy esetleges törés vagy ficam miatt. Örülök, hogy lehoztam a meccset, mert estem-keltem, párszor aláfordult a bokám, vagy jól megütöttem a spiccem. Egyszer így jártam, csak még időben átfordultam tompítással az oldalamra:

falling_gif.gif

Minden elismerésem a zuhanórepülésben futó terepes menőknek, magam ettől visszakozom inkább. Annál is inkább, mert a lefele futás + az éjszakai trail kombinációja az igazán gáz. Speró azt írja valahol: "beszippant az erdő csendje, megszűnik minden zavaró tényező és élvezem a futást a sötét erdőben!" Magam nem találtam meg benne sem az élvezetet, sem a szépséget. Az erdő illata, zaja ugyanolyan (kuvikkolást sem hallok, mint a filmekben) mint nappal, egy különbség van: kurvára nem látok semmit még fejlámpával sem. Lelassulok, elbizonytalanodom, eltévesztem a pályajelzést. Nem nekem való. Persze mondhatnánk: gyorsan kell futni, és világosban beérsz. Köszcsi!

A fotóért köszi Szaszának és Lőrincz Olinak, aki amúgy a budaörsi cél előtt az erdőben fasza "leszállópályát" rakott ki vagy 100 méteren át teamécsesekből, öröm volt ott futni. Igaz az avarba rakott lángoknak volt némi rizikófaktora, de nem hallottam erdőtűzről a Budai-hegységben azóta sem.

A bejegyzés trackback címe:

https://nemaze.blog.hu/api/trackback/id/tr278044074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2015.11.07. 20:33:40

Egy rakás embernél voltak botok, de szinte senki sem használta se föl, se le. Fölfele hasznos, lefele biztonságos, te legalább nem cipleted fölöslegesen.
Az éjszakai futással teljesen egyetértek, azt még hozzátéve, hogy rohadtul félelmetes az erdő egyedül a sötétben. Itt az volt a jó, hogy mindig volt vki körülöttünk. Nemrég futottam ugyanitt próba jelleggel sötétben, esőben, ködben, csak este hat volt, mégis összecsináltam magam, amikor _lánccsörgést_ hallottam egy teljesen kihalt helyen. utána az endomondó táv bemondása ijesztett meg. teljesen eltölött az "egyedül éjszaka az erdőben" érzés.

csz_329 2015.11.07. 22:21:26

Nem vagyunk egyformák. Az én tempóm mellett semmi problémát nem látok terepen az éjszakában - ha van lámpa. Az éjszakai lefelében sem, főleg ha van hó.
Ja és nem HOKA. Télen, dzsuvában Salomon, nyáron/nappal, szárazon inov8.
De futottam már otthon felejtett lámpa miatt "vakon" 2. emberként a Pilisben, föl-le, itt-ott bokáig érő sárban.
A legnehezebb biztosan egy rendesebben megfutott verseny, bár egy P85 nekem sok lenne. A Mátrabércen a végén lefelé már nagyon figyelni kell, hogy a fáradtság ellenére maradjon koncentráció.
Hóban semmi gond (puhára esel:) ), a Vulkántúrán igazi öröm menni, már az első alkalommal, bakancsban is kénytelen voltam futni a lejtőket, annyira adta magát.
Az Éjszakai Börzsöny februárban pedig addikció. Magosfáról futni lefelé a hóban a Rakottyás völgy felé, miközben az ónos esőben ropogósra páncéllá fagy a széldzsekid és nem tudhatod be van-e fagyva lent a völgyben a patak, amin 3x át kell majd kellni és az előző évben 4 méter széles, fél méter mély volt - életre szóló élmény.
Egyedül sem kell feltétlenül félni, meg lehet szokni, a legtöbb túrán vagy versenyen mindig több tucat ember van a közeledben, csak nem látod őket. Ettől még persze felelőtlenség egyedül télen kimenni a hegyre sötétben, főleg ha nem szólsz senkinek. De a Budaiba simán ki lehet egyedül menni edzeni, főleg nyáron.
De azt is megértem, hogy a Te felkészültségeddel (aminek én a nyomába sem érek) meg akarod óvni magadat egy sérüléstől...

SimonyiBalázs 2015.11.07. 22:24:55

@csz_329: hát most szó sem volt felkészültségről, ez levezetés volt, ahol tudtam, beszélgettem, ettem-ittam, nézelődtem. De amiről te írsz, az csak ott billeg nekem, h futásról szól-e? Mert én még óvatos, félfutó-séta tempóban is riszkesnek érzem a sötétben lefeléket, elkészülve, beállt izmokkal, már többször meghúzott-kifordult szalagokkal. De örülnék, ha magamévá tudnám tenni valamelyest a te attitűdöd, de nem merem kísérteni az ördögöt.

csz_329 2015.11.07. 22:52:53

@őze bálint: Nem tudom. Biztos nem ugyanarról a műfajról beszélünk.
A P85 nekem halálosan sok lenne.
De ha nincs beállva az összes izmom, jó erős fényű a lámpa, valaki felvezetőt fut előttem és/vagy esetleg az útvonalat is ismerem, akkor bele merek úgy futni, hogy néha nem látom pontosan mi van ott, ahová lépek. Csak sejtem a textúra alapján.
Ritkán szoktam kicsit meghúzni a bokám (csak annyira, hogy tovább lehet még futni), egyszer a húzódó szalag letört egy kisebb bokacsontot (csatornafedélre léptem rosszul - városban - 2 hónap kényszerszünet).
De a Te szinteden biztos fontosabb az egészség és a lassabb termpóddal is 30-40%-al biztos gyorsabb vagy nálam bármilyen terepen...

Bozót · http://www.bozotfut.blogspot.com 2015.11.17. 22:27:13

@rrroka: Uh, eszembe juttattad az UTH-t :) A mezőny előtt mentem, pályát csekkolni, korom sötét, vágható köd, gyenge lámpa, tökegyedül ...Fura volt, hogy abszolút nem féltem, pedig itthon nem szívesen megyek este egyedül. Mondjuk, tudtam, hogy pár óra és átrobog rajtam a mezőny ha netán kitörném a bokám vagy lemerül a lámpa :)
süti beállítások módosítása