futó gondolatok

nem azé, aki fut

nem azé, aki fut

 BÜNTETŐKÖR #54 A tesi | 6. "Torna"órai emlékek

2022. július 15. - SimonyiBalázs

tesi_6_fekvo.jpg

A szemléletformáló sorozat 6. része következik

Közismert emberek, sportolók, művészek, edzők mesélnek az ő testnevelés órai élményeikről:

Lisztes Krisztián, Ferenczi István, Kovács Patrícia, Kádár-Papp Nóra, Nádas Péter, Lőrincz Olivér, Lubics Szilvia, Káldy Zoltán, Józsa Gábor, Kertész István, Mecser Lajos.

Valamint itt lesz egy régivágású, susogós-sípos-magázós tesitanár, Őze Tibor, aki több évtized alatt kikristályosodott pedagógiáját osztja meg.  

Egy kedves hallgató írta meg nekem nemrég az ő emlékét:

Számomra a svédszekrény és a zsámoly otthonosságot kölcsönzott a tornaórai hangulatnak. Szerettem ezeket a cuccokat.

Emlékszem, 10 éves korunk körül egy apuka vitt minket külön tornára. Amikor szabadfoglalkozás volt, szerettünk koporsósat játszani a svédszekrénnyel: egyik gyerek belefeküdt, a többiek rátették a tetejét. Elég fura játék, de nekünk bejött!

A hosszú padokat használtuk partizán kidobóshoz - a padok választották el a térfeleket.

Még annyit, hogy általánosban és gimiben összesen 3 tornatanárom volt, mindegyik elhivatott jó sportoló (atléta, evező, kosárlabdás). A gimis tanár, Dakota, bármilyen szertorna gyakorlatot bemutatott tökéletesen és amikor beszállt kosarazni, nem volt kérdés, hogy majdnem 60 évesen is Ő volt a király!

A koporsós jó játék volt áltiban, de a gimiben már más volt a kedvencünk: a tornaterem 2 távoli pontján elhelyezkedettt a 2 csapat, kiosztottunk egyszerre vagy 20 kosárlabdát és jó erősen rugdaltuk, próbálva eltalálni a másik csapat tagjait. Sok labda esetén nagyon kell figyelni, nehogy fejen találjon egy csutkán meglőtt kosárlabda! Ennek a játéknak a tornatanár nem igazán örült, ezért inkább óra előttre időzítettük.

Az egy koleszos gimi volt és tavasszal mi is kijártunk hajnal fél 6-kor focizni, esténként pedig minden nap kosaraztunk. Télen korizás / jégkorong ment a győri holtágon.

Szuper sorozat, a 12 éves kislányommal hallgatjuk és mindig kérdezi, hogy mikor lesz újabb rész? 

Most!

buntetokor_tablo_fb_fejlec_uj_2022.jpg

Érdekel ez az adás, a jövőbeliek az eddigi nagyinterjúk, vagy a másik három tematikus futópodcastom? Akkor szállj be a finanszírozásba, patronáld a 10 éve fennálló blog és a podcast nyilvános működését, továbbá férj hozzá exkluzív tartalmakhoz is, amik a a futás vonzáskörzetében levő, izgalmas és értékes alakokról, témákról készülnek.

Keresd őket a Spotify, iTunes, Google Podcasts, Mixcloud, Anchor streaming platformokon.

4_podcast_kep.jpg

Mi is ez a Runner's Worlddel közös széria? Körbejárom kilenc adásban a testnevelés (avagy "tornaóra") mai és egykori helyzetét a teljesség igénye nélkül. Szubjektíven, de sok oldalt megszólaltva. Az első adást mindig érdemes meghallgatni az új belépőknek, az segít navigálódni és összefoglalást nyújt.

A cél: egyéni történeteken, tapasztalatokon át feltárni a testneveléshez való kapcsolatunkat, hozzáállást diák, szülő és tanár részéről.

Az adásokban feltűnik:

- aktív és nyugdíjas testnevelő,

- főállású, besegítő, napközis (tesi)tanár

- jelenlegi és egykori iskolás

- speciális igényű gyerekekkel foglalkozó,

- külföldön élő családapa, aki a skandináv tesimodellt mutatja be

- budapesti szülőpár, akiknek fiai elit, drága, idegennyelvű alapítványi iskolába járnak

- edző, gyógytornász és fizioterapeuta,

- ismert profi és amatőr sportolók, közszereplők

- nő és férfi egyaránt. 

Megszólalnak mai és egykori diákok - örömökről, frusztrációkról, vegyes tesis élményekről. Szülők és gyerekek elvárásokról, hozzáállásról. És ne feledjük: sok testnevelő tanár szülő is, tehát látják az érem két oldalát, és elmondhatják: mit várnak el szülőként egy ideális tesitanártól?

Szó lesz az adásfolyamban a sport megszeretettetéséről, hozzáállásról diák és tanár részéről, megközelítésekről, (de)motivációról.

Korszellemről, generációs különbségekről. Milyen módszerekkel lehet megfogni a mai gyerekeket, amikor nagyságrendekkel több hatás éri őket, mint akár 10 vagy 30 éve.

Mi korszerűtlen és mi életszerűtlen? Mi ódivatú és mi mai is menő? Mennyire igazságos azt mondani, hogy a tesi megrekedt a múltban, és hogy sok tanár csak a nyugdíjig akarja kihúzni alibi tesioktatással? Lehet, hogy a régi beidegződések ma is működnek?

Személyes sztorik, tesivel kapcsolatos gondolatok és önreflexiók jönnek. Beszélünk sztereotípiákról, szakbarbárságról. Testnevelők szubkultúrájáról. Arról, hogy ki milyen sportot "erőltet" a gyerekekre. 

Beszélünk arról is, hogy a testnevelésnek mi lenne a missziója, értelme. Körbejárjuk, hogy mik a legbefolyásolóbb: körülmények, óraszám, hozzáállás, gyerekanyag, tanár. Mi a mindennapos tesi előnye, hátránya?

pexels-cottonbro-9654723.jpg

Egy évfolyamon, egy osztályon belül számos fizikai különbség van: hogyan lehet differenciálni? Mi van az osztályozással vagy a pálcikarajzzal? Tud-e, kell-e egy tesitanárnak vetélkedni külsős órákkal, iskolai sportkörrel vagy egyesületi sportolással, amivel a jegyet is gyakran kiváltják a diákok?

Mi van az elhízással? Mi van a melegítéssel: nem tudnak vagy nem akarnak? Van-e értelme a tornasornak? Vagy a tesztelésnek, és melyiknek? Talán Cooper? Ingafutás? 

Van-e értelme a kislabdahajításnak, a távol- és magasugrásnak? Mi van a kinevetéssel? Mi van a menstruáló lányokkal? Egyáltalán: koedukált vagy szétválasztott tesioktatás üdvös?

A kilenc részes adásfolyamból kiderül. 

Become a Patron!

A bejegyzés trackback címe:

https://nemaze.blog.hu/api/trackback/id/tr8217883809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása