futó gondolatok

nem azé, aki fut

nem azé, aki fut

BÜNTETŐKÖR #52 A tesi | 4. A mindennapos tesi

2022. június 27. - SimonyiBalázs

tesi_4_ivett_judit_blog_fekvo.jpg

A szemléletformáló sorozat 4. része következik

A futó és a gyógytornász nézőpontja.

A tesi egy Spartathlon-finisher, UB 3. általános iskolai tanár (Hallgató-Csík Ivett) és egy fizioterapueta (Sinkó Judit, Moove) szemszögéből - akik mindketten anyák is.

Beidegződések, ha találkoznak. Ugye testnevelőtanár, de tornaterem. Az előbbi kikéri magának, mondván ő nem(csak) tornát oktat.

A tesitermek a régi Fortepan-fotókon rideg helyiségeknek tűnnek, mintha csak kivégzéseket tartanának bennük. Tényleg, már csak a bitófa hiányzik.

fortepan_21570x.jpg

1974-ig heti 3 tesióra volt a tantervben, utána ezt emelték, mígnem közel tíz éve bevezették a mindennapos tesit felmenő rendszerben. Azóta már felment a rendszer. Persze az infratsruktúra és a facilitások (tanár, helyiség, eszköz) sok helyen nincs meg, de sebaj. "Az ötlet jó, a kivitelezés pocsék" - ahogy a Süsüben mondta a Kancellár a Sárkányfűárusnak.

Egy tesitanártól hallottam, hogy a tesitanárok 80%-a elvált. Sajátos pálya ez, más mint egy "szellemi" tantárgyé. A RW-ben jelent meg egy érdekes cikk, ami egyfajta visszamenőleges üzenet egy egykori tesitanárnak. Vitaindítónak bedobom.

Az első vendégem sporttársam is egyben, Hallgató-Csík Ivett. Még férjezett, ő nem tartozik a 80%-ba, férje is tesitanár ugyanabban a budai (I. kerületi, vízivárosi) suliban. A Semmelweis Egyetemnél rögzített adatlapja itt található.

ivett1.png

Ivett témái:

- mozgás öröme alsó tagozatban

- az alsós tanár nagyon fontos "indító" szerepe az első négy évben

- futás VS labdajátékok

- példamutatás tanárként, futóként

- szülők motiválása

- túlsúlyos gyerekek

- nincs rossz érdemjegy

- megalázás, rendtartás

- tehetségek kiváasztása, kiemelése

- készség tárgy-e a tesi?

- mennyire  könnyen lehet heti 5 órában "varázsolni"

Majd érkezik egy ismert vendégem, akit korábban már hallhattatok a szakmája szépségeiről mesélni a 9. Büntetőkörben 2019 telén. 

judit1.png

Sinkó Judit fizioterapeuta-gyógytornász szerint sok tanár megrekedt a múltban. Még mindig a szekrényugrást tanítják, melegíteni nem tudnak / akarnak a gyerekek,  az alapok nincsenek meg. A gyerekek esetlenek, gyorsan növő vagy alulfejlett kamaszok. Semmi rávezetés egy komoly feladat előtt, mégis elvárás: kézen kell állni

Korszerűtlen dolgok helyett életszerűt kéne tanítani: ülni, állni, járni megtanítani őket, futóiskolázni.

A megúszásra játszó nyugdíj előtti tanárok az avitt rutinokhoz nyúlnak: pálcikarajz, tesztelgetés (Cooper, ugrás, kislabda = gránáthají†ás)

Mit kéne változtatni? Hogy látja a gyerekállomány fiziológiáját egy szakember, egyben egy akcelerált kamasz édesanyja?

Hát ilyesmikről lesz szó. 

buntetokor_tablo_fb_fejlec_uj_2022.jpg

Érdekel ez az adás, a jövőbeliek az eddigi nagyinterjúk, vagy a másik három tematikus futópodcastom? Akkor szállj be a finanszírozásba, patronáld a 10 éve fennálló blog és a podcast nyilvános működését, továbbá férj hozzá exkluzív tartalmakhoz is, amik a a futás vonzáskörzetében levő, izgalmas és értékes alakokról, témákról készülnek.

Keresd őket a Spotify, iTunes, Google Podcasts, Mixcloud, Anchor streaming platformokon.

4_podcast_kep.jpg

Mi is ez a Runner's Worlddel közös széria? Körbejárom kilenc adásban a testnevelés (avagy "tornaóra") mai és egykori helyzetét a teljesség igénye nélkül. Szubjektíven, de sok oldalt megszólaltva. Az első adást mindig érdemes meghallgatni az új belépőknek, az segít navigálódni és összefoglalást nyújt.

A cél: egyéni történeteken, tapasztalatokon át feltárni a testneveléshez való kapcsolatunkat, hozzáállást diák, szülő és tanár részéről.

Az adásokban feltűnik:

- aktív és nyugdíjas testnevelő,

- főállású, besegítő, napközis (tesi)tanár

- jelenlegi és egykori iskolás

- speciális igényű gyerekekkel foglalkozó,

- külföldön élő családapa, aki a skandináv tesimodellt mutatja be

- budapesti szülőpár, akiknek fiai elit, drága, idegennyelvű alapítványi iskolába járnak

- edző, gyógytornász és fizioterapeuta,

- ismert profi és amatőr sportolók, közszereplők

- nő és férfi egyaránt. 

Megszólalnak mai és egykori diákok - örömökről, frusztrációkról, vegyes tesis élményekről. Szülők és gyerekek elvárásokról, hozzáállásról. És ne feledjük: sok testnevelő tanár szülő is, tehát látják az érem két oldalát, és elmondhatják: mit várnak el szülőként egy ideális tesitanártól?

Szó lesz az adásfolyamban a sport megszeretettetéséről, hozzáállásról diák és tanár részéről, megközelítésekről, (de)motivációról.

Korszellemről, generációs különbségekről. Milyen módszerekkel lehet megfogni a mai gyerekeket, amikor nagyságrendekkel több hatás éri őket, mint akár 10 vagy 30 éve.

Mi korszerűtlen és mi életszerűtlen? Mi ódivatú és mi mai is menő? Mennyire igazságos azt mondani, hogy a tesi megrekedt a múltban, és hogy sok tanár csak a nyugdíjig akarja kihúzni alibi tesioktatással? Lehet, hogy a régi beidegződések ma is működnek?

Személyes sztorik, tesivel kapcsolatos gondolatok és önreflexiók jönnek. Beszélünk sztereotípiákról, szakbarbárságról. Testnevelők szubkultúrájáról. Arról, hogy ki milyen sportot "erőltet" a gyerekekre. 

Beszélünk arról is, hogy a testnevelésnek mi lenne a missziója, értelme. Körbejárjuk, hogy mik a legbefolyásolóbb: körülmények, óraszám, hozzáállás, gyerekanyag, tanár. Mi a mindennapos tesi előnye, hátránya?

pexels-cottonbro-9654723.jpg

Egy évfolyamon, egy osztályon belül számos fizikai különbség van: hogyan lehet differenciálni? Mi van az osztályozással vagy a pálcikarajzzal? Tud-e, kell-e egy tesitanárnak vetélkedni külsős órákkal, iskolai sportkörrel vagy egyesületi sportolással, amivel a jegyet is gyakran kiváltják a diákok?

Mi van az elhízással? Mi van a melegítéssel: nem tudnak vagy nem akarnak? Van-e értelme a tornasornak? Vagy a tesztelésnek, és melyiknek? Talán Cooper? Ingafutás? 

Van-e értelme a kislabdahajításnak, a távol- és magasugrásnak? Mi van a kinevetéssel? Mi van a menstruáló lányokkal? Egyáltalán: koedukált vagy szétválasztott tesioktatás üdvös?

A kilenc részes adásfolyamból kiderül. 

Become a Patron!

A bejegyzés trackback címe:

https://nemaze.blog.hu/api/trackback/id/tr3317868459

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása