futó gondolatok

nem azé, aki fut

nem azé, aki fut

 BÜNTETŐKÖR #56 A tesi | 8. Elit és speciális igények

2022. augusztus 10. - SimonyiBalázs

tesi_8x_fekvo.jpg

A szemléletformáló sorozat 8. része (az utolsó előtti) következik.

Milyen speciális igények lehetnek a testnevelés órán? Mi a helyzet az értelmi fogyatékosokkal, mozgáskorlátozottakkal, túlsúlyos, anorexiás vagy egyéb sajátos helyzetű gyerekekkel? És hogyan lehet a testüket fejleszteni?

Majd itt lesz egy háromgyerekes szülőpáros, akik elmesélik, hogy fiaik miket tapasztalnak a drága alapítványi iskolában a testnevelés órákon.

Az adás első felében a Suhanj!-ban és általános iskolában is dolgozó Pausz Tamás (gyógy)testnevelő beszél a sérült vagy egyéb speciális igényű gyerekekkel való bánásmódról, metódusokról. Ebből írta szakdolgozatát, az Ensportnál pedig edzesterveket is készít. Egy 13. kerületi általánosban tanít. 

Utána érkezik Anikó és István, akiknek három gyerekük is egy budapesti, francia elit suliba jár. Nyitott szemlélet és néha abszurd nevelési elvek keverednek, és olyan tárgyakat is tanítanak, ami egy magyar iskolásnak nagyon furcsa lenne.

Az alapítványi sulit és a régi, '80-as, '90-es évekbeli tesiórákat is összehasonlítja István, aki kedves régi osztálytársam amúgy, 12 évig jártam vele egy áltiba a Naphegyre, majd egy rózsadombi gimibe (amit akkor tévesen elitgiminek csúfoltak), padtársak is voltunk, sőt a legendás Magilla konditeremben is együtt gyúrtunk. Ahol a falon egy hatalmas Schwarzenegger kép volt, alatta felirat:

Rend, fegyelem, pedantéria.

Ha már Naphegy: itt egy izgalmas dokumentum a nem kevésbé legendás Kaposi Gyula egykori olimpikon-testnevelőtanár életéről. Tesi iránt érdeklődőknek kötelező olvamsány. A végén rengeteg kép található Gyuszi bácsiról, ahol látható, hogy miket megcsinált még 50-60 éves korában. A budai Naphegyen lakott, a Petőfi Gimiben és a TF-en tanított.

buntetokor_tablo_fb_fejlec_uj_2022.jpg

Érdekel ez az adás, a jövőbeliek az eddigi nagyinterjúk, vagy a másik három tematikus futópodcastom? Akkor szállj be a finanszírozásba, patronáld a 10 éve fennálló blog és a podcast nyilvános működését, továbbá férj hozzá exkluzív tartalmakhoz is, amik a a futás vonzáskörzetében levő, izgalmas és értékes alakokról, témákról készülnek.

Keresd őket a Spotify, iTunes, Google Podcasts, Mixcloud, Anchor streaming platformokon.

4_podcast_kep.jpg

Mi is ez a Runner's Worlddel közös széria? Körbejárom kilenc adásban a testnevelés (avagy "tornaóra") mai és egykori helyzetét a teljesség igénye nélkül. Szubjektíven, de sok oldalt megszólaltva. Az első adást mindig érdemes meghallgatni az új belépőknek, az segít navigálódni és összefoglalást nyújt.

A cél: egyéni történeteken, tapasztalatokon át feltárni a testneveléshez való kapcsolatunkat, hozzáállást diák, szülő és tanár részéről.

Az adásokban feltűnik:

- aktív és nyugdíjas testnevelő,

- főállású, besegítő, napközis (tesi)tanár

- jelenlegi és egykori iskolás

- speciális igényű gyerekekkel foglalkozó,

- külföldön élő családapa, aki a skandináv tesimodellt mutatja be

- budapesti szülőpár, akiknek fiai elit, drága, idegennyelvű alapítványi iskolába járnak

- edző, gyógytornász és fizioterapeuta,

- ismert profi és amatőr sportolók, közszereplők

- nő és férfi egyaránt. 

Megszólalnak mai és egykori diákok - örömökről, frusztrációkról, vegyes tesis élményekről. Szülők és gyerekek elvárásokról, hozzáállásról. És ne feledjük: sok testnevelő tanár szülő is, tehát látják az érem két oldalát, és elmondhatják: mit várnak el szülőként egy ideális tesitanártól?

Szó lesz az adásfolyamban a sport megszeretettetéséről, hozzáállásról diák és tanár részéről, megközelítésekről, (de)motivációról.

Korszellemről, generációs különbségekről. Milyen módszerekkel lehet megfogni a mai gyerekeket, amikor nagyságrendekkel több hatás éri őket, mint akár 10 vagy 30 éve.

Mi korszerűtlen és mi életszerűtlen? Mi ódivatú és mi mai is menő? Mennyire igazságos azt mondani, hogy a tesi megrekedt a múltban, és hogy sok tanár csak a nyugdíjig akarja kihúzni alibi tesioktatással? Lehet, hogy a régi beidegződések ma is működnek?

Személyes sztorik, tesivel kapcsolatos gondolatok és önreflexiók jönnek. Beszélünk sztereotípiákról, szakbarbárságról. Testnevelők szubkultúrájáról. Arról, hogy ki milyen sportot "erőltet" a gyerekekre. 

Beszélünk arról is, hogy a testnevelésnek mi lenne a missziója, értelme. Körbejárjuk, hogy mik a legbefolyásolóbb: körülmények, óraszám, hozzáállás, gyerekanyag, tanár. Mi a mindennapos tesi előnye, hátránya?

pexels-cottonbro-9654723.jpg

Egy évfolyamon, egy osztályon belül számos fizikai különbség van: hogyan lehet differenciálni? Mi van az osztályozással vagy a pálcikarajzzal? Tud-e, kell-e egy tesitanárnak vetélkedni külsős órákkal, iskolai sportkörrel vagy egyesületi sportolással, amivel a jegyet is gyakran kiváltják a diákok?

Mi van az elhízással? Mi van a melegítéssel: nem tudnak vagy nem akarnak? Van-e értelme a tornasornak? Vagy a tesztelésnek, és melyiknek? Talán Cooper? Ingafutás? 

Van-e értelme a kislabdahajításnak, a távol- és magasugrásnak? Mi van a kinevetéssel? Mi van a menstruáló lányokkal? Egyáltalán: koedukált vagy szétválasztott tesioktatás üdvös?

A kilenc részes adásfolyamból kiderül. 

Become a Patron!

A bejegyzés trackback címe:

https://nemaze.blog.hu/api/trackback/id/tr3917905129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása