(Vízfejű budapesti poszt!) Készült két éve egy érdekes felmérés a Margitszigeten. A magyar Eco-Counter cég csinálta, ami amúgy a kerékpár-számlálókat is üzemelteti. Fő profiljuk a gyalogos és kerékpár áthaladások mérése bárhol, ahol felkérik őket.
A posz azért időszerű, mert nyakunkon a Vivicitta, és annyira látszik majd a lenti kimutatásokból, hogy a verseny előtti 1-2 hétben mennyire megélénkül a futóforgalom. Lehet, hogy a tavasz is közrejátszik, de még inkább cél-tudat: jót futni a Vivin! Mintha akkor lehetne megszerezni az edzettséget ("egy szép tavaszi napon bekopogtatott ajtómon a sportforma..."). Gyorsan öszekapom magam 1-2 héttel a verseny előtt, és menni fog. Aztán majd eltünedezem. Legfeljebb vasárnaponta kimegyek futni, kocogni, és mindennek a leglájtosabb változata: kocorászni. Esetleg joggolni. A jelenség hasonló az újévi fogadalmi futókhoz, de ott nemcsak a hirtelen jött komfortzóna- és életmódváltás okoz gondot, hanem a tél iszony.
Idevágó kép: tegnap délután lőttem a Szabadság-hídon: elektromos autó megy körbe a frekventált helyeken (vagy a Vivicitta útvonalán) és figyelmezteti az autósokat a vasárnapi terelésre, lezárásokra. Ez tök szimpatikus a BSI-től.
A felméréshez vissza! Az Eco-Counter az 5.3 km-es rekortán közelében mért Ezért a mérésben nyilván van némi hibalehetőség, hisz előfordul, hogy gyalogosok, ráérősen sétafikálók, bringások, sőt bringóhintósok is arra tévednek. A menetiránnyal szemben a helyszíni megfigyelés szerint jellemzően nem futók vannak.
Apropó bringa! Azt tudtátok, hogy 1926 áprilisában rendőrileg betiltották a kerékpározást a budapesti belvárosban a közlekedési baleseti statisztika javítása miatt? (Nyilván kapásbl vágja rá most pár autós, hogy bezzeg ma is be kéne tiltani.) 1926-ban még a 10 ezer darabot sem érte el a gépkocsik száma az országban, (jelenleg 3 millió autó van), kerékpározni viszont akkor sem volt mindig könnyű. A biciklizési tilalom alól az „üzleti célból közlekedők” felmentést kaptak.
A PYRO Box számlálógépet korábban Budán, a Görzenál mögötti bringaútszakaszon tesztelték, a Margitszigeten pedig a felújított Kaszinó (ó, az egykori fröccsözős Holdudvar) vonalában egy villanyoszlopon helyezték el, hogy a szenzorok ne kaphassanak sem direkt, sem visszaverődő infravörös sugárzást.
A közelmúltig nem vállalkozott rá senki, hogy számba vegye, „mennyi az annyi” a Margitszigeten. Az Eco-Counter forgalomfigyelő rendszere segítségével végre megvannak az első adatok – ezeket a cég 2017 március 15. és december 28. között vette fel.
A mérés során összesen 1.039.841 áthaladást rögzítettek.
A legforgalmasabb óra: 848 áthaladás/óra (aug.29)
A legforgalmasabb nap: 8,225 áthaladás/nap (ápr.2)
A legforgalmasabb hét: összesen 42.435 áthaladás április első hetében
A teljes időszakot figyelembe véve az átlagos napi forgalom 3598 áthaladás/nap (2816 észak felé és 782 dél felé). Kérdés, hogy azok hogy jönnek vissza? A belső úton? Busszal? Vagy mindenki az Árpád-hídra felfut és onnan megy tovább Budára vagy Pestre?
Hétvégén a déli irányba közlekedők aránya kis mértékben növekszik de összességében az északi irány dominál valamennyi időszakban. Helyszíni szemlélődések során azt tapasztaltuk, hogy a déli irányba közlekedők elsősorban turisták.
A legnépszerűbb nap a vasárnap és a szombat, a legkevesebben pénteken futnak a szigeten.
A számlálógép az emberi test hőjéből dolgozó, energiaigénytelen eszköz, akkumulátora akár 10 évig is bírja. Kilenc és fél hónap alatt csaknem 1 040 000 áthaladást rögzített, a legforgalmasabb órában – augusztus 29-én – 848-at. (Ami meglepő, hisz akkor még meglehetősen meleg van.)
A legforgalmasabb nap április 2-án volt (8225 áthaladás), az átlag 3598.
Április első hetében egyébként 42 435 ember mozgott el a szenzor előtt. Ez ismétlem leginkább a tavaszi jóidőhöz és tán a Vivicittához köthető. Senkinek nem tartanak pisztolyt a fejéhez, hogy fusson.
A forgalom napi lefolyását mutató ábrákról könnyen leolvasható, hogy a legtöbben kora este mennek futni a szigetre: munkanapokon este 7 és 8 között átlagosan 343 áthaladást észlelt a gép észak felé.
A legforgalmasabb időszakban átlagosan 10,5 másodpercenként futott el egy ember a szenzor előtt.
A levegőminőség állítólag Budapest területén belül a Margitszigeten kiemelkedően jónak számít, ezt támasztja alá a fővárosi önkormányzat által évente közzétett, Budapest környezeti állapotértékelése címet viselő dokumentum is, ami növeli a terület vonzerejét a futók számára. No meg hogy nincs szintemelkedés sem. Mások szerint pedig a Sziget a legszmogosabb hely, hisz PEst és Buda között itt reked meg a rakpart kipufogógőze...
Forrás: Magyar Hang, 2018