futó gondolatok

nem azé, aki fut

nem azé, aki fut

Vegánok közt egy elitfutó

2013. december 20. - SimonyiBalázs

interjualanyok1_vegan_SIMONYI.jpg.jpgA nemrég indult VS.hu számára csináltam egy interjút a vegánokról. Már régóta érdekelt ez az életforma, főleg mióta olvastam ezt a kemény cuccot, Szasza interjúját a zöldségből ultrát futó hardcore srácról. Mikki bá barátomat szoftosan meg is ihlette, azóta tisztábbnak, szárazabbnak, biztonságosabbnak érzi magát. Talán kicsit offtopik ez a posztom, de (sport)táplálkozás szempontjából  érdekes lehet, valamint azért, mert az egyik interjúalanyom egy olyan ember volt, aki volt már 3., 4. is a maraton OB-n (Budapest Maraton), és sok-sok versenyen lehet vele az élen találkozni. Nem, nem a Scott Jurek: kicsit kisebb, savanyúbb, de a miénk. :-)  Beda Szabolcs, az Elte Polythlon versenyzője. Olvasd el, ha érdekel, hogyan élnek kímélő koszton embertársaid! Itt meg egy kis eligazító, hogyan vágj bele.

 

Egy grafikus (Petra), egy, a magyar elitbe tartozó hosszútávfutó (Szabi) és egy angoltanár (Dani), akiknek a biobolt patika, a piac pedig közért. 5-10 év vegetarianizmus után 2013 elején lettek vegánok. Stílszerűen egy humuszbárban találkoztunk, és szóba került szúnyogirtás, méhkifosztás, rinocéroszsperma, kajakóma és a békásmegyeri grillcsirkés is.

„Sokkal egyszerűbb így minden”

Valaki példát mutatott nektek vagy hirtelen megvilágosodtatok?

Petra: Sokat tájékozódtam a témában, és az infók birtokában egyedül döntöttem. Más vegánokat is megismertem, s ez sokat segít a gyakorlati dolgokban.

Szabi: Részben hatással volt rám egy közeli ismerősőm, de belülről indult a folyamat. Sosem éreztem kényszernek, egyszerűen változott a gondolkodásmódom, és elindultam. De azért macerás dolog, az elején foglalkozni kell vele.

Dani: Egy éve rájöttem, hogy önmagában nem elég a vegetarianizmus, ha etikusan akarok táplálkozni. Egyéni útkeresés volt, ismerkedtem a dolgokkal, Facebook-csoportban találtam inspirációt szubkultúrán belüli hírességektől. Gary Yourovsky előadásának olyan pofátlan címe volt – „A legjobb beszéd, amit valaha hallottál”, hogy nem hagyhattam ki. Másnaptól már vegán lettem.

interjualanyok1_vegan_SIMONYI.jpg.jpg
Geszti Dániel, Vitéz Petra, Beda Szabolcs

 

A vegetáriánus a kisdobos, a vegán az úttörő? 

Szabi: Aki korábban kezdte, mind vegetáriánusként indult. Mostanában egyre többen lesznek egyből vegánok.

Dani: Mert kihagyják a fölösleget. A vegetarian szóból a közepét, és a táplálkozásból is az állati eredetű termékeket. Így alkotta meg a szót Donald Watson, a Vegán Társaság alapítója. A vegán olyan növényevő, aki tényleg növényt eszik, a vega pedig eszik növényeket és állati váladékokat is feldolgozva. Ők azt hiszik, hogy a hal is növény, én meg azt, hogy nem gabona.

Van a vegánságnak valamilyen ősi indítéka?

Dani: Megoszlanak a tudományos vélemények. Utólag rátaláltam egy marginális táplálkozási irányra, ami 3 millió évre nyúlik vissza, és azt mondja, hogy az ember alapvetően mindenevő, de elsősorban gyümölcsöt fogyaszt. Onnan lehet tudni, hogy leteszed a gyerek elé a nyers gyümölcsöt, és eszi, de minden másra fújol. Nem ízlik neki a nyers hús, nyers gabona. Persze, nem mindenki osztja ezt a véleményt.

Ki a leghardcoreabb vegán?

Petra: A nyers koszton élő, aki minden növényi eredetű táplálékot nyersen fogyaszt. Kifejezetten gyümölcsevő, zöld levelek, olajos magvak, és itt vége. Hüvelyeseket és gabonákat nem eszik, mert nem lehet nyersen megenni, csak csíráztatva. Erre főleg sportolók térnek át kifejezetten teljesítménynövelő célból. De kemény az is, aki vegán és léböjtözik, mert az adalékanyagoktól, ízfokozóktól meg akar tisztulni. A zöldség azért elég jól tisztít alapból is.

Dani: Van még a freegan, a szubkultúra szubkultúrája, aki olyan vegán, aki ideológiai megfontolásból egyáltalán nem kívánja támogatni a pénzrendszert, a vásárlást, és ezért gyakran a kukákból, vagy kirakott kajákból, piacon megmaradt zöldségekből szerzi a táplálékát.

Milyen motiváció van a vegánságotok mögött? Táplálkozási mód, környezetvédelmi attitűd, morális alapállás?

Petra: Az állatvédelem miatt határoztam el magamat, de az ökológiai lábnyom minimalizálása mellett az egészségügyi oldala is fontos volt.

Dani: Nekem nem csak étrend, hanem etika, egy olyan szemlélet, ami arról szól, hogy feleslegesen nem bántunk másokat. De van politikai megközelítése is, találkoztunk agyontetovált, balos vegán punkkal is. Lehet vegán koszton élni, ez vitathatatlan. Aktív sportolóként is. És innentől mindenki eldönti, hogy etikailag ez érdekli vagy nem.

Szabi: A sportolóknak (lásd itt egy amatőr és itt egy profi példája alapján – SB) leginkább dietetikusan fontos. A sok húsevés nincs jó hatással egy sportolóra, mert nagyon savasít. Hosszú folyamat volt ide eljutnom.

1391880_440005999442375_160053934_n.jpg
Beda Szabolcs

 

Sportolóként szinten tartod magad ezzel az életmóddal? 

Szabi: Öt éve többet edzettem, fiatalabb voltam, és akkor is ezen a szinten voltam, mint most. Ahogy elkezdtem leszokni a tejtermékekről és a húsról, az eredményeim folyamatosan javultak. Lassanként alakultak át a dolgok, beindultak a hatásmechanizmusok. Két éve harmadik, idén negyedik lettem a maraton OB-n, tavaly egyéni csúccsal kerültem az első tízbe (02:33:52) Egyre jobbak az eredményeim, de nem edzek többet, igaz, nem is fiatalodom. Ha jól tudom, a hazai hosszútávfutó férfi elitben én vagyok az egyedüli vegán.

Az hamis sztereotípia, hogy a vegánok vékonyak?

Dani: „…és kicsattannak az egészségtől.” Én ugye 10 éve elhagytam a húst, és mégis olyan telten nézek ki, mint az apám. Viszont sokkal tisztábban működik a test, ha tisztábban táplálkozol. Ha három napig barlangászom és közben csak gyümölcsöt eszem, egy fél zsepi elég vécézéshez.

Petra: Ha valaki fogyni akar, akkor, akárcsak a normál étrendnél, oda kell figyelni, kevesebb lisztet, olajat kell fogyasztani. Ez majdnem ugyanúgy működik, mint a normál étrendnél, csak egy kicsit talán könnyebb.

Mi fontos a napi praktikákban egy tudatos vegánnak? 

Dani: Sokrétegű ügy ez, egyénfüggő. Mindenki más szinten veszi komolyan, van álszenteskedés is. Leginkább az étkezést gondolják végig, aztán a testápolást. Megnézik a tisztítószereket, kozmetikumokat, hogy nincs-e benne állati eredetű termék, vagy tesztelték-e állatokon. Itt már mély a nyúl ürege, mert lehet, hogy X cég nem tesztel állatokon, de a kutatási eredményeket megvette az állattesztes Y-tól.

Petra: Fontos még a ruházkodás, a használati tárgyak. Nem veszünk bőrkanapét otthonra, de leopárdmintás harisnya jöhet.

Van most rajtatok valami etikába ütköző cucc? Az a bőrcipő nem határeset?

Szabi: Ez több mint öt éves, azelőtt vettem, mielőtt vegán lettem volna, elhordom, nyilván nem dobom ki az összes tárgyamat.

Petra: Az a lényeg, hogy fogyasztóként ne támogassunk etikátlan dolgokat a pénzünkkel. Ha a cipőt kidobná, akkor feleselgesen termelne hulladékot, de új bőrcipőt már biztos nem fog venni.

Dani: A rajtam levő cipőt elég macerás volt beszerezni, de ez „tiszta”. Minden nem-vegán cuccomat lassanként elajándékoztam, mert úgysem hordom.

cipok_vegan_SIMONYI.jpg

„A matek a mi oldalunkon áll”

Megrengeti a globálcégek büdzséjét a vegánok tartózkodása?

Dani: Nem tudok adatot. Viszont Amerikában elindult startupként egy  „beyond eggs”-kultúrájú cég, ami tojáshelyettesítőt készít. És nemsokára eljön az idő, amikor a nagy cégek vegán cuccokat gyártanak majd nagy tételben, és nemcsak a bioboltban lehet kapni a specialitásokat. Olcsóbb is növényi fehérjéből előállítani a cuccokat, mint állatiból. Ez egy trend, több millió vegán van a világon, lesz egy fordulópont.

Egy futóversenyen a frissítőasztalról elveszed a mézet, Szabi?

Szabi: Ritkán adnak, de még szoktam használni. Erről megoszlanak a vélemények, hogy ehet-e egy vegán mézet.

Petra: Én azért nem eszem mézet, mert nem nekem készítik a méhek.

Az összes mézet használnák a méhek?

Dani: Nem, de nem is adnák oda az összeset. Ismerek egy vegán méhészt, aki évente csak 10 kilót vesz el, mert azt amúgy is otthagyják a méhek. Az ipari termelés arról szól, hogy cukros vizet adnak nekik, gyógyszerezik őket, aztán jönnek a tömeges méhpusztulások.

Balatoni nyár, szúnyog zümmög éjszaka az ágy körül. Dilemmázol vagy agyoncsapod?

Szabi: Utóbbi. A nekem nem ártókat inkább csak kitessékelem a lakásból.

Petra: Küzdök magammal. Megpróbálom őket elhessegetni, de előfordul, hogy reflexből odavágok.

Dani: Simán. Abszolút nem vagyok állatvédő.

kettő nem jár kéz a kézben?

Dani: Nem, ezt gyakran keverik. Az, hogy nem ártok, nem jelenti azt, hogy védek. Nem hazudok magamnak. Tudom, hogy az nem állatvédelem, hogy nem ölök meg valakit. Azért valakit mondok, mert nálam az élőlény személy. Ahogy az sem hajléktalanvédelem, hogy nem rúgok bele a fedél nélkülibe. Én állat-nem-bántó vagyok. Ha nem muszáj, nem ártok. De ha valaki szívja a véremet, azt nem hagyom, mindegy, hogy az ember vagy állat.

növény fájdalmával mi a helyzet? A gabonát nem fosztjátok ki? 

Szabi: Valamit azért mindenkinek enni kell.

Petra: Ha azt nézzük, hogy 1 kiló hús előállításához 10-12-szer annyi gabonát kell „bántani”, akkor jobban jövünk ki a növényevéssel, hisz a vegán életmóddal jóval kevesebb növényt kell “megölni”, mint a húsevéssel. Egy idegrendszerrel rendelkező lénynek ártani nem teljesen ugyanaz, mint egy gabonának megenni a magját. Amúgy készítettek egy videót, amin hallhatóvá tették a növény hangjait fiziológiai változások esetén. Simogatták, beszéltek hozzá.

Petra_vegan_SIMONYI.jpg.jpg
Vitéz Petra az infópultban

 

Ha letépték, hogy reagált?

Petra: Azt nem csinálták. Alapól kerreg, de ha fény éri, akkor magasabb hangon kerreg, és morog, ha tapsolnak mellette.

Dani: A matek a mi oldalunkon van. Több növény pusztul el az állattartás miatt. Vegán vagyok, nem mimóza. Ebből a szempontból a gyümölcs a legjobb megoldás: a fa amúgy is hullajtja, mert így szaporodik. Nem az ága, nem a gyökere,  mint a répa, hanem a termése.

A matek a ti oldalatokon van, de a pénzügyek is? Költséges életforma a vegánság?

Szabi: Tutira olcsóbban jövök ki a vegán életmóddal.

Petra: Ha nem tudjuk a trükköket, akkor drága dolog. De simán lehet olcsó életeket főzni különleges biobolti alapanyagok nélkül.

Dani: Szubkultúra kérdése, hogy ki preferálja a piacot, és ki a prémium bioterméket, gyógynövényeket. A legtöbb vegán gabonán és hüvelyesen él, az átlagára 600 forint kilónként, megfőzve lesz belőle két kiló. Mondja valaki erre, hogy drága.

Mindenütt a világon ugyanannyi ráfordítás lenne vegánnak lenni?

Dani: Tájfüggő a felhozatal, de alapvetően igen.

Szabi: ismerősöm panaszkodott, hogy az állattenyésztő Svájcban sokkal nehezebb így élni, kevesebb a vegán étterem, szűkebb a termékpaletta.

Kocsitok van?

Szabi: Nekem van, nem bioetanolt töltök bele, viszont nagyon keveset használom, leginkább szállításra.

Dani: Ez is egy vegán-téma, hisz áttételesen az is ártalom, ha valaki olyan terméket használ, ami miatt a gyárak szennyezik a környzetet. De ez már egy egyéni réteg, hogy ki mire érzékeny.

Amikor vegánok lettetek, tapasztaltatok intoleranciát, értetlenséget vagy támogatást a környezetetek részéről?

Petra: Mindenki keresztül megy ezen. Az emberek nincsenek igazán tisztában a dolgokkal. Még mindig jó a tej marketingje, 40 éve megy az „Élet, erő, egészség”-tézis. Ma már a legtöbb tudós egyetért abban, hogy káros, és semmi nincs benne, ami nélkülözhetetlen. Árt a csontoknak.

Pont a csontoknak? Nem arról szól minden, hogy igyál tejet, a kálcium beépül?

Petra: A tej savas környezetet hoz létre az emésztésben, ezért a a vérből, később a csontból vonja ki a szervezetet lúgosító kálciumot. Ez akár csontritkuláshoz is vezethet. Ázsiában egyes helyeken, ahol nem fogyasztanak tejterméket, ez a betegség jóval ritkább.

Szabi: A mákban tízszer annyi kálcium van, mint a tejben.

Dani: Pont annyira eredendő emberi táplálékunk a tehéntej, mint a rinocéroszgeci. Bármely zoológus megmondja, hogy nincs olyan emlős faj, amely egy másik emlős faj tejét szopná felnőtt korában. Csak azon a furcsa helyen, amit állatkertnek hívnak a sok boldogtalan állattal, rakják oda az eltaszított gazellabébit a kecskemamához. A természetben nem úgy van, hogy a farkas odamegy az elefánthoz, hogy „szophatok én is?”

vegán piknik2_vegan_SIMONYI.jpg_1.jpg
Vegán piknik

„Biztos kapnék pár pofont a nagyimtól” 

A nagymamátok mit szólt az új életmódotokhoz? 

Szabi: Ha még élne, biztos kapnék pár pofont. Nála mindent meg kellett enni.

Petra: Az örök kérdés, hogy „Mit eszel akkor?”

Dani: Meg hogy „a proteinnel mi lesz?” Nem tudják, mi az, de szerintük biztos nem eszem belőle eleget. Ha elmagyarázom türelmesen, elfogadóbbak és érdeklődőbbek lesznek az emberek. Amikor megduplázódik a testsúlyunk babakorban, akkor nem nagyon tudsz olyan vegán ételt mutatni, amiben ne lenne ugyanannyi protein kalóriaarányosan, mint az anyatejben Ha normálisan eszel, akkor elég fehérjét tudsz bevinni. Kérdezd csak meg a világrekorder Patrik Baboumiant, hogy ő hogy csinálta, hogy vegánként többször nyerte meg a német erősember bajnokságot?

Petra: Rengeteg növényi kaja tartalmaz sok proteint: hüvelyesek, rizs, zöld levelek. Egy normál vegán életmódot élő ember sem tud túl kevés proteint bevinni, mivel így is úgy is többet viszünk be (akár akarjuk, akár nem), mint ami szükséges lenne. A „proteinezés” csak egy hype.

Ki nem szeret titeket? Van vegán-ellenpropaganda?

Dani: Tejipar, húsipar. Fizetett hirdetéseken keresztül reklámozzák magukat, de ez érthető. Direktben amúgy nem támadnak.

Minden fontos anyagot meg tudtok szerezni a vegán étrenddel?

Petra: Mindent, csak a B12-t nem, mert az állati termékben van, tojásban, tejben. A talajban élő baktériumok termelik, a növényevő állatoknak ezért nincs B12-hiányuk, de nekünk pótolnunk kell.

Szabi: Algát kezdtem el szedni egy ideje, de kiderült, hogy az mégsem hasznosul megfelelően a szervezetben. Ezt máshogy kell biztosítanom, vannak B12-vel dúsított élelmiszerek, és persze vitamint is lehet szedni.

Sokat kell nyomoznotok egy üzletben az összetétel miatt?

Dani: Ha megkérdezem, hogy ez tejes, vajas vagy sima kifli, általában nem tudják. Úgyhogy be se megyek a boltba.

Amikor gyümölcsöt-zöldséget vesztek, azt sokszor nagyon messziről szállítják a kereskedőhöz. Az így keletkező ökológiai lábnyom nem zavar titeket?

Petra: Aki etikai vegán (akár állatvédelmi, akár környezetvédelmi) általában sokkal jobban figyel arra, hogy helyi cuccokat vegyen. Az egészségügyi vegánoknak meg a vegyszerezés miatt fontos, hogy ne messziről jött kaját egyenek. Nem a vegánoknak nagyobb emiatt az öko-lábnyomuk. Semmivel sem relevánsabb kérdés ez egy vegánnak, hiszen a húsevők kajáját is szállítani kell, akár paradicsomról, akár húsról beszélünk. Sőt, mint tudható, a húsipar általi légszennyezés meghaladja a közlekedéssel kapcsolatos összes üvegházgáz kibocsátást.

Tovább élnek a vegánok?

Dani: Nem tudom, de aki megalkotta a szót, 93 éves korig élt. Biztosan kevesebb köztünk a cukorbeteg, kevesebb szervi bajjal élünk, jobb az életminőségünk. Az érfalakban levő lerakódások feloldhatók a vegán életmóddal, koleszterin kizárólag állati eredetű termékben van, növénnyel nem lehet bevinni.

Az ember gyarló lény. Vágyakozás, elcsábulás létezik nálatok?

Szabi: Nem vagyok az út végén, családi vendégségben, egyéb eseményeken néha elfogadok például süteményt, ami általában tartalmaz tojást, tejterméket, de otthonról mindent száműztem.

Dani: Dilemma, ha egy buliban vagyok, és megmarad egy csomó kaja, akkor mi van. Etikailag meg lehetne enni, hogy ne pazaroljunk, de fontosabb a példamutatás.

Ha véletlenül lecsúszik egy nem-vegán falat, mit éreztek? Bűntudatot, dühöt?

Dani: Nincsenek álmatlan éjszakák. Ez nem olyan, mint a megtévelyedő alkoholista esete, aki visszaeshet. Amikor vegán lettem, egy hónapig vágyakoztam a tejzsír, leánykori nevén a sajt után, de annyi. Ha barlangászok, és megkínálnak csokival, akkor azt nem tekintem ételnek, mert tejpor van benne, akkor se, ha éhes vagyok, ha nincs nálam kaja, és ha 250-n méter mélyen vagyok. Két hétig kibírom kaja nélkül. De ha durva vészhelyzet lenne, akkor bárkit megennék.

Vannak vegán zugevők, akik titokban húst esznek?

Petra: Már nem bírnám megenni, nem esne jól, taszítana az íze, állaga, szaga.

Dani: Soha nem éreztem olyan büdöset, mint a békásmegyeri grillcsirkésnél. Konkrétan hányingerem volt. De alapvetően nem undorodom a nem-vegán cuccoktól, neutrális vagyok. Múltkor is megnéztem egy sajtbolt kirakatát, és be tudok menni egy halpiacra is.

Szalonnás tojástól másnapos lennél?

Petra: Kajakómába esnék, energiavesztett lennék. A növényi kaják után nem leszel rohadt álmos. A lisztesnél, nagyon olajosnál inkább.

Térítetek, agitáltok vagy nem propagáljátok a vegánságot? Egyáltalán feladatotoknak érzitek a szellemiség közvetítését?

Petra: Én a VegaNinja programot csinálom, étrendet és tippeket küldünk olyanoknak, akik a vegánsággal ismerkednek.

Szabi: Beszélgetek róla, ha kérdeznek. Nem akarok senkit se megtéríteni, mert azt én sem szeretem. Fokozatosan érdemes csinálni, normális hozzállással.

Dani: Galilei rájött, hogy a Föld gömbölyű, és meg akarta osztani másokkal. Mi rájöttünk, hogy egy csomó állatot koncentrációs táborban kínoznak és gyilkolnak, az nem gömbölyű. De nézhetjük máshogy is. Az emberiség túlélését a vegán étrend biztosítja. Nincs ütközés a darwini elméletek és a vegán elvek közt. Ha valaki egy mindenevő faj tagja, élhet a szabadságával, és eldöntheti, hogy ezt eszi, azt nem. Nem azért az ember a főemlős, mert meg tud ölni egy állatot. Csak a technikai és mentális fejlődés miatt értünk a csúcsra. De próbáltad már puszta kézzel? Állj ki pucéran a disznó ellen!

 

A nagyon radikális vegánok ártanak a „simáknak”?

Petra: Csak, ha offenzíven lépnek fel, mert ferde, egyoldalú képet mutatnak.

Dani: A radikális vegán motivációját úgy tudja egy átlagolvasó elképzelni, hogy hirtelen egy dél-korei piacon találja magát, ahol balra nyársra húzott kutyákat sütnek, jobbra meg élve klopfolják őket, mert úgy jobb a húsuk. Vagy látja, hogy egy ipari keltetőben a felesleges hím naposcsibéket élve ledarálják vagy megfojtják. És akkor bekattan valami nála, hogy tegyen ez ellen, mert zavarja, érzelmileg megrendül. Akár egy pesti önbillogozással, akár más aktivizmussal. Neki kevés az, ha nem cselekszik. Nekem elég, ha nem bántom az állatot.

A magánélet is veganizálódik? A párkapcsolat nem-vegán tagja nem sajnálja, hogy nem tud a szerelmével megenni egy jó vadast?

Szabi: Az előző párommal együtt indultunk el az úton, vele ez nem volt kérdés. Döntés kérdése, hogy ki mibe megy bele.

Petra: Nekem vegán párom van, sokkal egyszerűbb így minden. Voltam „vegyes” kapcsolatban is, nem volt konfliktus.

Dani: Nézőpontbeli különbség, hogy mit kezd két ember egymással. Én nyitott vagyok, de azzal tudok egyetérteni, aki velem is egyet tud érteni. És a tapasztalat az, hogy minimum egy vegetáriánussal tudok szót érteni párkapcsolatban. Akit nem érdekel, hogy a csini cipőjéhez megnyúznak egy állatot, azzal nekem nincs dolgom. Ezért is érnek véget párkapcsolatok, vagy el sem kezdődnek. A vegánság erős szűrő, és ezzel a csomaggal lehet megkapni az embert.

Mi a sorrend, mit hagyjanak el először a veganizmust választók?

Petra: Embere válogatja. Én a tejtől vettem búcsút a legkönnyebben.

Dani: De ne aggódjon, aki a carbonara pizzát szereti, az megeheti vegán verzióban is búzahússal, növényi sajttal és tejföllel. Az íze tök ugyanaz.

Szabi: Egy vegán étteremben ettem töltött káposztát, és finomabb volt, mint a nagyis emlékeimben.

De ez egy illúzió. Valamiféle nosztalgiából újra akartok élni valamit? 

Szabi: Ha valamit szerettem régen, és meg lehet csinálni vegán módon, miért kéne lemondani az ízekről?

Mi a nehezebb a vegán életben: a kezdet vagy a megtartás?

Petra, Szabi, Dani: (egyszerre) A kezdet.

interjualanyok2_vegan_SIMONYI.jpg

EGYÉB LINKEK:

https://www.facebook.com/veganallatvedelem?fref=ts

https://www.facebook.com/VeganTarsasag[T1] 

A bejegyzés trackback címe:

https://nemaze.blog.hu/api/trackback/id/tr515613232

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2013.12.20. 23:55:05

Fura ez. Elítélni nem szeretném, de az interjú eleje felé Dani mondta, hogy az ember mindenevő. Szerintem is. :)
süti beállítások módosítása