Ki gondolta volna, hogy egy futós film lesz 2024 legnagyobb hazai mozisikere?
Kárpáti György, a film producere nem egy szokványos filmes figura. Dr. Kárpáti ő, egyetemi adjunktus a Pázmányon a PhD-témavezetőm egyben), a Vertigo Média forgalmazó vezetője, és most már sikeres producer is. Nem mellesleg Simpson-család rajongó, ez a mi negyedszázados kapcsunk, meg a filmes közeg, és a doktori.
Itt egy kis kulisszatitok a sorozatból, amit 20 éven át szinkronizáltam:
Itt meg jönnek a Futni mentem kulisszatitkai.
Ami előzetesen érdekes: Gyuri maga is futó, több félmaratont (egyéniben) és Bécs-Budapest távot (csapatban) tudhat maga mögött.
A "Futni mentem" már 365.000 nézőnél és közel egymilliárd forint bevételnél jár (2025. január 1.-ei állás szerint), és még mindig dübörög a kasszáknál.
De mi van a számok mögött? És milyen, amikor egy producer - amerikai finanszírozási mintára - felteszi mindenét egy remake-re?
A teljes adást és további extra tartalmakat keresd a Patreonon. www.patreon.com.nemaze.
És ha ajándékoznál másnak Patreon-tagságot, tedd így.
Előzetes:
Összehasonlításképpen Magyarország legnézettebb magyar filmjei 2024-ben (2024.12.29-i állás a www.filmforgalmazok.hu alapján).
- Futni mentem (315.126 néző, 826.406.796 Ft) »»» UPDATE, már elhagyta a 400.000 nézőt
- Hogyan tudnék élni (237.442 néző, 576.015.756 Ft)
- Most vagy soha (164.660 néző, 334.306.150 Ft)
- Mi vagyunk Azariah (52.692 néző, 129.484.938 Ft)
- Ma este gyilkolunk (48.824 néző, 104.574.425 Ft)
- Lefkovicsék gyászolnak (36.379 néző, 77.577.220 Ft)
- Bogyó és Babóca 6. (28.367 néző, 61.029.374 Ft)
Érdekes látni, hogy a top 3 film mindegyike 100.000+ nézőt vonzott, míg a többiek inkább a 30-50 ezres sávban mozognak, kivéve a gyerekfilmet.
Összesen: kb 900.000 néző és 2.1 mmilliárd forint bevétel
Kockáztattam mindent.
- mondja (most már) nevetve Gyuri, amikor arról kérdezem, hogyan lehet állami támogatás nélkül, saját tőkéből és szponzori közreműködéssel A-kategóriás magyar filmsztárokat egy produkcióba hozni, és ráadásul azt sikerre vinni.
A 700 milliós bevétel jól hangzik, de tudni kell: a film ennek kb. harmadából készült, és a mozijegy árának fele vagy annál kevesebb jut vissza a készítőkhöz.
A Vertigo Média rövid portréja:
2010-es alapítású filmforgalmazó, fókuszban európai művészfilmek és hazai alkotások, különös tekintettel a skandináv filmekre. Portfóliójukban megtalálhatók:
Nemzetközi sikerek:
- Cannes-i, Berlini, Velencei díjnyertes alkotások
- Európa-díjas és Oscar-jelölt filmek
Magyar produkciók:
- Valami Amerika 3.
- Természetes fény (berlini díjnyertes)
- Változatos műfajú dokumentumfilmek (popkultúra, videókultúra, képregény, tetoválás)
- Akkord (népzene és könnyűzene kapcsolata)
- Holnap meghalok (Varsói Filmfesztivál)
- Futni mentem (300.000+ néző)
A történet - amelyben egy háromgyermekes anya lányaival maratoni felkészülésbe kezd férje halála után - a cseh eredetihez képest hazai köntöst kapott.
Bár az eredeti minden idők legnézettebb cseh filmje és Csehországban bemutatott bármilyen filmje lett (még a Titanicot is verte!), a magyar verzió is szépen teljesít.
A siker titka? Talán az, hogy nem akar mindenáron "futófilm" lenni. Inkább egy családi történet, ami azt üzeni: sosem késő változtatni, akár futócipőt húzni.
Ahogy az ULTRA dokumentumfilmem is megmutatta 2017-ben: a futás képes megváltoztatni életeket, aktív cselekvésre buzdítani. És ez a film pont erről szól.
Lépjél át az egészséges életbe, kezdj el mozogni, tegyél magadért, ez az üzenete többek között a filmnek, és már csak ezért is becsülendő szerintem.
Jó szaladást, jó mozizást, boldog új évet, Καλή Χρονιά 2025!
Szállj be a finanszírozásba, patronáld a 13 éve fennálló Nem Azé blog és a podcast nyilvános működését, továbbá férj hozzá exkluzív tartalmakhoz is, amik a a futás vonzáskörzetében levő, izgalmas és értékes alakokról, témákról készülnek.