Az online filmmagazintól az Oscar-díjas filmekig lassan három évtizede: mások mellett az ő cége hozza Magyarországra az év legfontosabb művész- és független filmjeit. Sanszosan ismét belenyúlnak egy Oscar-díjba az Emilia Perez c. filmmel.
A Mozinet alapító-ügyvezetője, aki amellett, hogy maga is fut, az ULTRA filmem forgalmazójaként különleges perspektívából látja a futóközösség és a filmvilág kapcsolatát.
Beszélgetés egy különleges szakma mindennapjairól, a művészfilmek és a közönség kapcsolatáról, és persze arról is, hogyan fér össze a mozivászon előtti ülés a szabadban futással.
A teljes adást és további extra tartalmakat keresd a Patreonon. www.patreon.com.nemaze.
Előzetes:
A múltkori futás és film témájú adásunk nagy visszhangjára való tekintettel most ismét e két világ találkozásánál járunk.
A Mozinet alapító-ügyvezetője tizenévesen kezdte filmrajongóként. Végigszaladunk egy független filmforgalmazó cég evolúcióján.
Az 1998-as online (majd később print) magazinos kezdetek után...
...2006-ban vágtak bele a filmforgalmazásba (az Éjféli moziláz c. kultfilmmel) - az első négy évben mindössze 30 filmet mutattak be. Részlet az akkori termésből (2006-2010 között):
És a 2020-2024-es részlet:
Később sokkal többet, és a forgalmazási stratégiájuk is finomhangolódott.
- Művészfilmes/arthouse profil
- EU-s támogatások kihasználása
- Kockázatvállalás (pl. Saul fiára lecsapás még Cannes előtt), Ida, Testről és lélekről, Egy zuhanás anatómiája, Élősködők, Feketepont
- Kisebb és nagyobb sikerek más-más mércével (2000-45000 néző)
- 5-12 éves jogok vásárlása
- Forgatókönyv alapján történő előzetes vásárlás ismert rendezőknél
Immár a 14. alkalommal rendezik meg a Mozinet Filmnapokat. A programban a filmek szerelmesei a legjobban várt fesztiválkedvenc alkotásokat láthatják országszerte, jóval a hivatalos mozibemutatók előtt.
Hogyan működik egy független filmforgalmazó a kulisszák mögött?
Mi zajlik a filmes vásárokon, hogyan szúrják ki a következő nagy dobást és veszik meg "lábon", vagy akár még a forgatás kezdete előtt forgatókönyv állapotában? A szakember csak mítingel, üzletel vagy ki sem jön a vetítőből?
Miből lehet relatíve siker Magyarországon?
Mit néznek és mit kerülnek el a mai fiatalok, és hogyan lehet őket becsábítani egy művészfilmre?
Mit kezdenek a forgalmazók a gyorsan változó struktúrák közepette, milyen válaszokat lehet adni a streaming-forradalom kihívásaira?
Hogyan hat az online csatornák térhódítása a mozis forgalmazásra?
Hogyan lehet egyensúlyt találni a művészi érték és a kereskedelmi siker között egy olyan világban, ahol percről percre változnak a nézői szokások?
Mi az az audience design, és mindez hogy jelentlezik egy filmes ötlettől kezdve egészen a mozivászonig, a film terjesztéséig?
Mi a titka annak, hogy egy rétegfilmből széles közönséget vonzó alkotás legyen?
Milyen szempontok alapján időzítik a bemutatókat, és hogyan lehet eltalálni a tökéletes premiert egy-egy várt filmnek? És hogyan lehet mindez elrontani?
Megismerhetjük a legnagyobb sikereik történetét. Az említett filmek és alkotók mellett gyakorta a Mozinet forgalmazza Paolo Sorrentino alkotásait, de magyar részről is van szép példa: Larry (2022), FOMO - Megosztod és uralkodsz (2019), Symphony No. 42 (2014), Külön falka (2021), Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre (2020).
Említettem egy felmérést a fiatalok filmnézési szokásai kapcsán. (Az egy másik dolog, hogy mennyit sportolnak, milyen rendszeresen, ha egyáltalán.) Ez a mozgóképfogyasztási tendenciák 14-18 korosztályban c. kutatás.
A kutatás alapján a következő főbb pontokban foglalhatók össze a 14-18 éves korosztály filmnézési preferenciái:
1. Platformhasználat és tartalom:
A TikTok domináns platform lett (70% naponta többször használja)
A rövid videós tartalmak (pár másodperc-1 perc) elsődlegessé váltak
A hagyományos filmfogyasztás háttérbe szorult, helyét a sorozatok és rövidebb tartalmak vették át
Mobiltelefon vált az elsődleges eszközzé a filmnézéshez, még a nagyképernyős lehetőségek ellenére is
2. Műfaji preferenciák és fogyasztási szokások:
Vígjáték (62,4%) és akció/kaland (56%) a legnépszerűbb műfajok, A tanulmány alapján a következő műfajok bizonyultak a legkevésbé népszerűnek a 14-18 éves korosztály körében:
Western - mindössze 4,1% jelölte
Kosztümös filmek - 7,3% választotta
Musical - meglepően alacsony, 12,4%-os preferenciával
Érdekes megfigyelés, hogy a sci-fi műfaj is várakozáson alul teljesített, mindössze 27,5%-os preferenciával. Ez különösen azért meglepő, mert a kutatás szerint a Marvel filmek (melyeknek van sci-fi elemük is) viszonylag népszerűek a korosztályban, de úgy tűnik, ezeket inkább az akció/kaland kategóriához sorolják a diákok.
A humor kiemelt szempont minden típusú tartalomnál
Kommersz tömegfilmeket preferálják, a művészfilmek szinte teljesen ismeretlenek számukra
Nincsenek közös filmes referenciák, atomizálódott a filmfogyasztás
3. Magyar filmhez való viszony:
A diákok 33,4%-a kevesebb mint 10 magyar filmet látott életében
Minden 4. diák képtelen egyetlen magyar filmet megnevezni
Ellentmondásos a viszonyulás: nem tartják unalmasnak vagy túl komolynak, de kevésbé jó minőségűnek vélik a külföldi filmeknél
Hiányoznak az otthoni és iskolai filmélmények
4. Oktatási vonatkozások:
Igény lenne a mozgókép erősebb oktatási jelenlétére
A diákok szerint a mozgóképes tartalmak jobban segítik a tananyag megértését mint a szöveg
A jelenlegi heti egy órás keret nem elegendő érdemi filmműveltség kialakítására
Hiányzik az általános iskolától kezdődő progresszív vizuális nevelés
Érdekesség: az előző filmes-futós podcastom szereplője, Kárpáti György producer és filmforgalmazó (Futni mentem, Vertigo Media) jegyzett közös cikket Böszörményi Gáborral 2007-ben (Grindhouse - A filmtörténet tiltott korszaka, 2007, Mozinet magazin)
Jó szaladást.
Szállj be a finanszírozásba, patronáld a 13 éve fennálló Nem Azé blog és a podcast nyilvános működését, továbbá férj hozzá exkluzív tartalmakhoz is, amik a a futás vonzáskörzetében levő, izgalmas és értékes alakokról, témákról készülnek.