futó gondolatok

nem azé, aki fut

nem azé, aki fut

IZZÓSZTÁR #83 Film és futás | Böszörményi Gábor

2025. január 22. - SimonyiBalázs

mozinet_fekvo_1_copy.jpg

Az online filmmagazintól az Oscar-díjas filmekig lassan három évtizede: mások mellett az ő cége hozza Magyarországra az év legfontosabb művész- és független filmjeit. Sanszosan ismét belenyúlnak egy Oscar-díjba az Emilia Perez c. filmmel.

A Mozinet alapító-ügyvezetője, aki amellett, hogy maga is fut, az ULTRA filmem forgalmazójaként különleges perspektívából látja a futóközösség és a filmvilág kapcsolatát. 

Beszélgetés egy különleges szakma mindennapjairól, a művészfilmek és a közönség kapcsolatáról, és persze arról is, hogyan fér össze a mozivászon előtti ülés a szabadban futással.

A teljes adást és további extra tartalmakat keresd a Patreonon. www.patreon.com.nemaze.

Előzetes:

A múltkori futás és film témájú adásunk nagy visszhangjára való tekintettel most ismét e két világ találkozásánál járunk.

A Mozinet alapító-ügyvezetője tizenévesen kezdte filmrajongóként. Végigszaladunk egy független filmforgalmazó cég evolúcióján.

Az 1998-as online (majd később print) magazinos kezdetek után...

ke_pernyo_foto_2025-01-13_10_36_22.jpg

...2006-ban vágtak bele a filmforgalmazásba (az Éjféli moziláz c. kultfilmmel) - az első négy évben mindössze 30 filmet mutattak be. Részlet az akkori termésből (2006-2010 között):

ke_pernyo_foto_2025-01-13_10_22_30.jpg

És a 2020-2024-es részlet:

ke_pernyo_foto_2025-01-13_10_20_35.jpg

Később sokkal többet, és a forgalmazási stratégiájuk is finomhangolódott. 

- Művészfilmes/arthouse profil

- EU-s támogatások kihasználása

- Kockázatvállalás (pl. Saul fiára lecsapás még Cannes előtt), Ida, Testről és lélekről, Egy zuhanás anatómiája, Élősködők, Feketepont

- Kisebb és nagyobb sikerek más-más mércével (2000-45000 néző)

- 5-12 éves jogok vásárlása

- Forgatókönyv alapján történő előzetes vásárlás ismert rendezőknél

Immár a 14. alkalommal rendezik meg a Mozinet Filmnapokat. A programban a filmek szerelmesei a legjobban várt fesztiválkedvenc alkotásokat láthatják országszerte, jóval a hivatalos mozibemutatók előtt.

Hogyan működik egy független filmforgalmazó a kulisszák mögött?

img_0785_1.jpg

Mi zajlik a filmes vásárokon, hogyan szúrják ki a következő nagy dobást és veszik meg "lábon", vagy akár még a forgatás kezdete előtt forgatókönyv állapotában? A szakember csak mítingel, üzletel vagy ki sem jön a vetítőből?

Miből lehet relatíve siker Magyarországon?

Mit néznek és mit kerülnek el a mai fiatalok, és hogyan lehet őket becsábítani egy művészfilmre?

Mit kezdenek a forgalmazók a gyorsan változó struktúrák közepette, milyen válaszokat lehet adni a streaming-forradalom kihívásaira?

Hogyan hat az online csatornák térhódítása a mozis forgalmazásra?

Hogyan lehet egyensúlyt találni a művészi érték és a kereskedelmi siker között egy olyan világban, ahol percről percre változnak a nézői szokások?

ke_pernyo_foto_2025-01-13_10_20_13.png

Mi az az audience design, és mindez hogy jelentlezik egy filmes ötlettől kezdve egészen a mozivászonig, a film terjesztéséig?

Mi a titka annak, hogy egy rétegfilmből széles közönséget vonzó alkotás legyen?

Milyen szempontok alapján időzítik a bemutatókat, és hogyan lehet eltalálni a tökéletes premiert egy-egy várt filmnek? És hogyan lehet mindez elrontani?

Megismerhetjük a legnagyobb sikereik történetét. Az említett filmek és alkotók mellett gyakorta a Mozinet forgalmazza Paolo Sorrentino alkotásait, de magyar részről is van szép példa: Larry (2022), FOMO - Megosztod és uralkodsz (2019), Symphony No. 42 (2014), Külön falka (2021), Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre (2020).

img_0783_1.jpg

Említettem egy felmérést a fiatalok filmnézési szokásai kapcsán. (Az egy másik dolog, hogy mennyit sportolnak, milyen rendszeresen, ha egyáltalán.) Ez a mozgóképfogyasztási tendenciák 14-18 korosztályban c. kutatás.

A kutatás alapján a következő főbb pontokban foglalhatók össze a 14-18 éves korosztály filmnézési preferenciái:

1. Platformhasználat és tartalom:

A TikTok domináns platform lett (70% naponta többször használja)

A rövid videós tartalmak (pár másodperc-1 perc) elsődlegessé váltak

A hagyományos filmfogyasztás háttérbe szorult, helyét a sorozatok és rövidebb tartalmak vették át

Mobiltelefon vált az elsődleges eszközzé a filmnézéshez, még a nagyképernyős lehetőségek ellenére is

2. Műfaji preferenciák és fogyasztási szokások:

Vígjáték (62,4%) és akció/kaland (56%) a legnépszerűbb műfajok, A tanulmány alapján a következő műfajok bizonyultak a legkevésbé népszerűnek a 14-18 éves korosztály körében:

Western - mindössze 4,1% jelölte

Kosztümös filmek - 7,3% választotta

Musical - meglepően alacsony, 12,4%-os preferenciával

Érdekes megfigyelés, hogy a sci-fi műfaj is várakozáson alul teljesített, mindössze 27,5%-os preferenciával. Ez különösen azért meglepő, mert a kutatás szerint a Marvel filmek (melyeknek van sci-fi elemük is) viszonylag népszerűek a korosztályban, de úgy tűnik, ezeket inkább az akció/kaland kategóriához sorolják a diákok.

A humor kiemelt szempont minden típusú tartalomnál

Kommersz tömegfilmeket preferálják, a művészfilmek szinte teljesen ismeretlenek számukra

Nincsenek közös filmes referenciák, atomizálódott a filmfogyasztás

3. Magyar filmhez való viszony:

A diákok 33,4%-a kevesebb mint 10 magyar filmet látott életében

Minden 4. diák képtelen egyetlen magyar filmet megnevezni

Ellentmondásos a viszonyulás: nem tartják unalmasnak vagy túl komolynak, de kevésbé jó minőségűnek vélik a külföldi filmeknél

Hiányoznak az otthoni és iskolai filmélmények

4. Oktatási vonatkozások:

Igény lenne a mozgókép erősebb oktatási jelenlétére

A diákok szerint a mozgóképes tartalmak jobban segítik a tananyag megértését mint a szöveg

A jelenlegi heti egy órás keret nem elegendő érdemi filmműveltség kialakítására

Hiányzik az általános iskolától kezdődő progresszív vizuális nevelés

Érdekesség: az előző filmes-futós podcastom szereplője, Kárpáti György producer és filmforgalmazó (Futni mentem, Vertigo Media) jegyzett közös cikket Böszörményi Gáborral 2007-ben (Grindhouse - A filmtörténet tiltott korszaka, 2007, Mozinet magazin)  

Jó szaladást.

Szállj be a finanszírozásba, patronáld a 13 éve fennálló Nem Azé blog és a podcast nyilvános működését, továbbá férj hozzá exkluzív tartalmakhoz is, amik a a futás vonzáskörzetében levő, izgalmas és értékes alakokról, témákról készülnek.

bu_nteto_ko_r_tablo_fb_fejle_c_u_j_2025.jpg

  

A bejegyzés trackback címe:

https://nemaze.blog.hu/api/trackback/id/tr2618773966

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása