futó gondolatok

nem azé, aki fut

nem azé, aki fut

Ilyen volt 2014, tervek 2015-re

2014. november 23. - SimonyiBalázs

10712745_10152762305842094_3166619766128065233_n.jpgA kedvenc mongol közmondásom szerint nincsenek tervek, csak megoldások, de azért jobb anticipálni a dolgokat. Egy idényvégi összefoglalásban vázolom a lehetőségeket: mit végeztem, mit tervezek? A Spartathlon után leálltam, pihentem majdnem két hetet. Utána elkezdtem futogatni, gyengén ment - még érezve a verseny és az idény utóhatásait, és persze a kihagyással járó leépülést is. Ha volt kedvem, ha nem, nyomtam 10-12 kilométert minden elvárás nélkül. Ha már formában nem, legalább kordában tartsam magam.

Semmi résztáv, csak kocogás. Tavaly ilyenkor még elmentem egy félmaratonra és két 10 km-s versenyre - most arra se vágytam. Két hete egy Berlinben (most épp ott vagyok huzamosabb ideig, s bár már futottam itt egy 3:06-os maratont, még mindig tetszik, hogy milyen lapos és mennyi zöld van), szóval Berlinben a Volksparkban körözgetve az órámra nézek: 5:44-es tempónál 162-es a pulzusom - masszívan jelzi, hogy ki volt hajtva a szervezetem, normális esetben 4:25-nél ennyi a pulzus. Lassítottam, csak kényelmes, átmosó kocogásokat végeztem. Eddig csak futogattam: nem megy fényesen, lassú és fáradt vagyok. Közben jártatom a fejemben az elmúlt idényt, a jövőt. Több mint 6 hét telt el a Spartathlon óta, amivel kvázi lezártam az évet, próbálok rekreálódni.

Viszont eljött a november, és el kellett indítanom a csúcsformára való felkészülést: az első hullám majd tavasz közepére esik, a másik a nyár elejére és közepére. A köztes időt pihenéssel, formatartósítással próbálom majd kihúzni. Az első igazi alapozós hetet 126 km-rel zártam, azaz megfogadtam, hogy most a terjedelmen is hangsúly lesz, nemcsak az intenzitáson.

Történt még egy izgalmas dolog: elvégeztem a TF triatlon edzői képzését, s eltökélt vagyok régi tervem valóra váltásában is - hogy jövő év elejétől elinduló MOTIVITY brandem keretén belül felkészítsek a sportcéljaik és edzésmunkájuk felé elkötelezett embereket (akár rövidtáv, ultra vagy triatlon) - főleg futás, változatos keresztedzések, erősítés és mentális inspirálás révén. Komolyan hangzik? Hát, linkekkel, lötyögőkkel, megúszósokkal nem akarok foglalkozni. Miért fizetne feleslegesen? Neki sem jó, nekem sem. Csak az jöjjön, aki bírja, aki... Tényleg: annyi mindenkiről hallok, hogy edzésterveket írogat, meg tanácsokat ad a kevésre vagy a semmire (sem képzettsége, sem eredményessége, semmi sincs letéve az asztalra). Éljenek a kivételek! Amim van, az a hitelesség. Nekem ez nem a pénzről szól, marhára nem ebből élek - persze a rászánt időmet, tudásomat, és az idevezető útba befektetett energiákat honorálni kell. Hanem arról szól, hogy másokat is motiváljak, átadjak dolgokat. A blogért sem fizet senki. Magam adom, a saját tapasztalataim, amit eredményem, fejlődésem igazol, amiket az elsajátított, kipróbált fogásokkal keresztezek. Mindezek miatt csak azt várom el, amit magamtól is elvárnék, és ez nem kevés. Ez nem "all-in" rendszerű dolog lesz sokaknak: nem csak személytelen távedzés, nem csak pulzuskontroll, hanem egy keveseknek szóló koncentrált törődés, határfeszegetés, és időnként aktív közreműködés (cuccokkal, méréssel) az edzéseken is. Nem pusztán tréning - hanem koncepció. Minden további részlet később a blogon és a leendő honlapon is.IMG_0096.JPG

A 7. futóévadom, a  2014-es évad arról nevezetes, hogy egyrészt tudatosan építettem fel, másrészt megint nem futottam sokat (3500 km alatt), inkább "minőségibb" edzések voltak. Volt idő, amikor a kondicionálás dominált, volt, amikor a gyorsítás, és volt, amikor az állóképesség. Verchosanszkij büszke lenne rám. KISZ-titkári szóhasználattal a 2014-es szezon eddig eredményekben gazdag, sikeres és előremutató volt számomra.

A november közepén tartott bajai ultrafutó-találkozón valaki megdicsért, hogy mennyit futottam idén (utalva a minőségre, mennyiségre egyaránt), ez nekem valahogy terhes volt, ezért megjegyeztem (hárítva a mennyiséget), hogy nem is futottam olyan sok kilométert, mire Lőw Andris hallva ezt (visszaterelve a minőséghez) azt mondta: "OK, de milyen rövid idő alatt nem futottad azt az olyan sok kilométert?" De fogalmazhatok úgy is: mennyi kilométert nem futottam meg lassan, és mennyit futottam meg gyorsan, avagy mennyi idő alatt futottam meg az annyit.

Idei eredményeim: (nem írom oda hány indulóból, de a városi versenyeken tízezres, többtízezres a mezőny.) Júniusban nem versenyeztem, a foci vébét néztem. A sikerek okáról már itt írtam hosszan.

MÁRCIUS Esztergomi 10 km

35:59 (3. hely)

ÁPRILIS Párizs Maraton

2:52:36

ÁPRILIS Vivicitta Félmaraton

1:18:34 (11. hely)

ÁPRILIS Strattford U-A. Maraton

2:50:22 (3. hely)

MÁJUS Terep50

4:44:42 (2. hely)

MÁJUS UltraBalaton

23h 35m (10. hely)

JÚLIUS Budapest Terep Kupa

10h 23m (5. hely)

AUGUSZTUS Baja-Szekszárd 81km

6h 28m 31s (1. hely)

SZEPTEMBER 50 km OB

3:41:26 (2. hely)

SZEPTEMBER Wizzair Félmaraton

1:17:54 (48. hely)

SZEPTEMBER Spartathlon

33h 54m

OKT-NOV-DEC  

--- (nem voltam itthon se a P85, se a 6h OB-n)

 

Idén nem voltak dupla edzések mint tavaly télen, amikor is délelőtt és délután is futottam, vittem-hoztam a gyereket az iskolából. (Megjegyzem: Iharosék anno 3x is futottak egy nap. Reggel, kora délután, kora este.) Viszont sokkal többet bringáztam és rengeteget úsztam. Idén a résztávos edzés dominált, jövőre is az fog, emelt kilométerszámmal. A versenyeimen – leszámítva a paksi OB-t – nem volt megrogyás, egyenletes a teljesítményem. Kilian mondja egy interjúban, hogy neki bár van versenynaptára, de a folyamatos jó formára törekszik. Tetszik ez a gondolat, egyetértek a nagymesterrel.

_MG_0999.JPG

A jövő évi célok is megvannak, amióta megfogadtam, hogy évadot kopírozok, csak még gyorsabb és persze jobb akarok lenni, s amióta megtudtam a MASZ kvalifikációs listáját. Rövidebb távok sebesen. Azt gondolom, fél év tudatosabb résztávos edzésekkel simán le lehetne menni 73 perc közelébe, és akkor a maraton is lemegy 2:40 köré. A 2015-ös évben adok magamnak egy sanszot tovább gyorsulni, és talán 2016-tól erősebben, gyorsabban és relatíve fiatalon (futóéletkort tekintve) lehet keresnivalóm ultrákon is.

FÉRFIAK                               NŐK:

félmaraton:1:14:53              félmaraton: 1:33:25vagy

maraton: 2:42:41                  maraton: 3:25:39 vagy

10 km: 34:00                         10 km: 42:46 vagy

5000 m: 15:55.91                    

Amikor a tavaszi gyors őrületek lecsengenek (Vivicitta 21km, Pozsony Maraton, s tán még egy brit verseny is), rákészülök a nyár eleji UTH50-re (a tavalyi dobogó ismét cél!), majd rá egy hétre az UB-ra. Utána sincs kiengedés, csak gyors regeneráció: ismét megcélzom a Badwatert. Idén megkaptam a kvalifikációt, de visszamondtam, mikor kiderült, hogy nem az eredeti útvonalon megy. Viszont, ha hihetek ennek a cikknek, akkor ismét visszatérnek a jó öreg útvonalra. Még meglátjuk. Aztán a bajai ultrafutó találkozón nagyon mondogatták, hogy címet kellene védenem a Korinthosz.hu 81km-en, ami jövőre egy kétnapos, több betétszámos izgalmas versennyé bővül. Nem lövöm le a poént, Németh Zoli és Márkus Öcsi nemsokára előhozakodik a változásokkal.

IMG_4753.JPGA Spartathlon kérdéses: nem rajtam múlik, hanem munkaütemezésen. Mindenesetre nevezek, májusig meg kiderül, tudok-e menni. Ha nem, akkor vége egyszer egy jó időt futhatnék a pesti maratonon. Wizzair félmaraton is lesz, és remélem egy-két terepversenyt is berakhatok (lécci legyen Bp Terepkupa). Ezek a fixek. Szeretnék triatlonozni is, naná, 2-3 versenyt, de ezek még nagyon ködösek, nem látom a helyüket a naptárban, és bevallom, megfogadtam, akkor megyek triatlonversenyre, ha mindhárom számban a magam elvárásai alapján jó tudok lenni, hogy élvezzem a versenyt. Nincs sok kedvem ahhoz, hogy a futáson kelljen darálgatnom, amikor már ráadásul fáradt és törődött vagyok az úszós és kerós időktől.

Visszatérve a 2014-es szezonra, Petrik Éva (lásd a lenti képen) konzultánsom, egykori kiváló maratoni futó ezt írta, amikor értékelésre kértem fel: „Szuper idény volt, külön-külön nagyszerű edzésekkel és remek versenyzéssel! Te fejben nagyon erős vagy, erre (is) lehet építeni nálad. Ráadásul szerintem gyors és szellőlábú vagy, mégha nem is szép a futóstílusod. Én csináltatnék egy izombiopsziát, hogy mennyi a gyors/lassú rost arányod. Ennek tudatában egyszerűbb az edzéstervezés.”

Az átbeszéltek alapján nagyvonalakban az alapozás 2-3 hónapja során a heti 5, de inkább 6 hosszú (de nem lassú, hanem középtempós) futás közé nekem 2 résztávot fogok beiktatni, ezek lehetnek szintén elnyújtott, hosszabb résztávok. Kb. 110-130 km-es heteket nyomok 2-3 hétig, aztán 1 hét lazább (30%-kal visszafogott terjedelmű) edzés lesz. A legdurvább januári mínuszok végén, február elején az erősítésen lesz a hangsúly, visszamegyek az uszodába is. A résztávok és a hosszú edzések aránya 50-50 % lesz. Aztán a célversenyre vagy tavaszra időzítve, már ráfordulva a versenyszezonra 6-8 hetes elég intenzív, hangsúlyos résztávozást fogok rakni, rövidebb futott kilométerekkel. Ennyi dióhéjban, a tapasztalataimról majd beszámolok, ahogy mindig, nem rejtegetem a varázsgömbömet.

eva.jpgAz edzéseket magam fogom tervezni, lévén Éva nem vállalt el, csak konzultálni hajlandó, mert ideje nincs, a távedzésről pedig meg van a véleménye. Egyetértek ezzel is. Az az edző, aki nem néz rá a tanítványára rendszeresen, hogy hogyan van, az adott edzésnapon milyen az állapota, az csak az íróasztal mellől tud tervezni hipotetikusan, vagy rossz következtetéseket von le utólag a tanítványai visszamenőleges edzésjelentéseiből. Vannak a személyi edzők és a "személytelen" edzők, utóbbi nem biztos, hogy hasznos, bár praktikus megoldás. Az edzőnek látnia kell a tanítványát edzésen, mozgás közben. Ugyanis lehet, hogy van valami az edzéstervben, de meglátja, hogy hogyan mozog a futója vagy mennyi az 1 perces célpulzusa és lehet, hogy azonnal hazaküldi. Vagy amikor a futó tolja tiszta erőből, mert megy lendületből, akkor az edző lehet, hogy rászól, visszafogja, mert tudja, hogy más a cél. Ez egy sokkal bonyolultabb, személyre szabott történet, ahol az ember, az edzés, a pihenés, az étkezés, a verseny mind-mind kölcsönhatásban vannak egymással, mindenkinél minden összetevő másképp aránylik a másikhoz, stb.

Zárómondat Éva részéről: „Ráadásul én a helyedben nem futnék még ultrákat. Alapvetően gyors vagy, nemcsak az izomrostjaid, hanem az ideg-izom összeköttetésed is. Nem is értem, hogyan bírod ki aggyal az ultrákat! Atléta szemmel azt azoknak találták ki, akik nem tudtak gyorsan futni viszont sokat szinte bárki tud, aki aggyal bírja. Ráadásul az ember a kor előrehaladtával lassul, úgyhogy még most fuss rövidebb gyorsakat.”  Okidoki!

A bejegyzés trackback címe:

https://nemaze.blog.hu/api/trackback/id/tr226715909

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

haanchee · http://haancheefut.blog.hu 2014.11.23. 22:35:22

Szép éved volt ismét, gratulálok hozzá! :) Jövőre még jobb leszel! :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2014.11.24. 07:11:16

Badwatert??? hoppácska! milyen jó cikk éesz belőle! :)
az utolsó bekezdéshez annyit, hogy én osha senkinél nem értettem hogyan tudnak ultrákat futni. ha lassú futó akkor azért, ha gyorsa akkor azért engem vhol maraton környékén kinyír a monotónia. az egy kilométeres körözgetős ultrásoknaka legnagyobb respket! az ultratrail is kemény, de az legalább szórakoztató és változatos.

brutalfitnessz · http://brutalfitness.blog.hu/ 2014.11.24. 09:10:19

Félig offtopic, de én ott akadtam le, hogy izombiopszia? Ezt valami nagyon speckó sportorvosi laborban csinálják? Nem mintha szeretnék ilyet, csak érdekes.

igorx 2014.11.25. 00:01:54

Szép szezon, gratulálok!
Nagyon jó ötletnek tartom a MOTIVITY-t, kár, hogy az ország másik felén lakok, mert biztosan nagy hasznát venném a módszerednek.

Tavaly 5:30-6:00 km-eket futottál január végéig, ott ugye nem volt közben résztáv. Tudnál írni a váltásról pár szót? Milyen résztávokat érdemes ilyenkor?

snatch_ · http://futas.asroma.hu 2014.11.25. 10:29:55

Tényleg nem kötözködés miatt, de a triatlonra felkészíteni az embereket hogyan tervezed, ha saját bevallásod szerint is vannak hiányosságaid az úszással és biciklizéssel?
Abban biztos vagyok, hogy az elméletet tökéletesen megtanultad a képzés során, de ahogy Te is írtad, egy edzőnek ott kell lennie a tanítvány mellett és figyelni mit hogyan csinál. Úszásnál pl. ezt hogy oldanád meg? Vagy elsősorban inkább a futásra összpontosítanál először?
És abban is biztos vagyok, hogy a futást illetően hiteles és jó edző leszel/vagy, de nekem kérdéses a másik két sportág.

SimonyiBalázs 2014.11.25. 15:16:04

@snatch_: Kösz a kérdést, motivál! Elcsaphatnám úgy is, hogy a színházi kritikus sem megy fel játszani a színpadra, mégis kompetens.
Alapvetően az egy plusz, ha az ember involválva van, és nemcsak outsiderként próbál másokkal foglalkozni, magyarán, hogy a bőrén érzi, pontosan tudja, mi megy a versenyző fejében, milyen edzésmódszerek mit okoznak, hogyan és mit érdemes csinálni.
A hiányosságaim orvoslásán már régóta dolgozom - az úszásnál világosan kiderült, hogy a gyermekkori alapok hiányoznak, mert a technikát el tudtam sajátítani (pl. edzésen 15 perccel úsztam jobbat bármelyik ironman időmnél), később az edzőképzésen az elméletét is megismerni (+ a gyakorlatát is). Ahol mellesleg rájön az ember, mennyi mindent lehetne még tanulni, tudni. A hogyanját tudni vélem (ki mondhatja, hogy mindent tud és azt 100%-osan alkalmazza?), az autenticitásom pedig a triatlonban a megtett versenyek. A futás azért hangsúlyos, mert egy ironmanen, ha megszakadsz sem tudsz 10-20 percnél több időt nyerni úszáson, és nagyvonalú voltam, viszont futáson félórákat, órákat vesztenek az emberek.
A bringára is igazak a fentiek, viszont
Ugyanakkor aláírom, hogy aki az alapoknál többet, mélyebben akar tudni, menjen külön úszó- és kerékpáredzőhöz. Én is azt teszem.
Vagy menjen egy triatlon klubba, ha belefér az idejébe (hajnali úszások, délutáni futások, és max egy hétvégi kerékpáros csődület, ott sem megy el veled senki kerékpározgatni, hanem kiír egy edzéstervet Dobogókőre vagy Biatorbágyra, akár spinningre, akár görgőre télen). De a hospitálásaim alapján mondom: a klubokban sincs személyre szabott foglalkozás, különböző szintű és képességű emberek futnak (jó esetben két csoportra szedve), úsznak. Nincs igazi face to face inspirálás, inkább közösségi élet, közös sportszeretet, korrekt edzések. Az például rohadtul hiányzott, hogy ott valaki megmondja, mit csinálsz szarul, hogy ez és ez kevés, hogy ne áltasd magad, hogy szedd össze magd. Miért? Mert félnek, hogy akkor nem mész, vagy elmész egy másik helyre.
AZt én sem tudom ígérni, nem is tettem a posztban, h mindig ott leszek személyesen. De annál többet tudok, mint elküldeni havi egy emailt az edzéstervekkel, amivel küzdjél meg.
Miért van az, hogy Magyarországon az emberek arra kíváncsiak, amit nem tudsz, mint arra, mi az, amit tudsz, amiben különb vagy?
Türelmet, figyelmet, fegyelmet kérek, és ha van kedved, gyere próbáld ki majd te is. Hamarosan lesz honlap, infók, stb.

SimonyiBalázs 2014.11.25. 15:16:48

@igorx: volt résztáv az elején, de csak nagyon limitált, utána növekvő számban, míg a célversenyek előtt több volt, mint aerob edzés.

SimonyiBalázs 2014.11.25. 15:20:11

@brutalfitnessz: izomrostjaid arányát vizsgálják (mennyi a fehér/vörös, azaz a gyors és lassú izomrost, mindenkinél más a "keverék"), amiből kiderülhet, h a sprint vagy állóképességi sportok felé érdemes tendálnod, illetve mik a lehetőségeid. A gyorsból lehet lassút "csinálni", visszafelé nem. A lassú itt arra értendő, hogy lassabban fárad el, viszont nagyon dinamikus dolgokban nem tudsz kiemelkedőt alkotni lassú rostokkal, pl. 100m sprinttáv.

snatch_ · http://futas.asroma.hu 2014.11.25. 15:43:11

@őze bálint: Köszi a bővebb kifejtést, teljesen világos és érthető. Nem gondoltam, hogy majd ott állsz minden egyes tanítványod mellett a medence szélén és istápolod, emiatt voltam arra kíváncsi, hogy ezt miként oldod, oldanád meg. És gondoltam, hogy a futás lesz hangsúlyos, mert abból profi vagy mind elméletben, mint tapasztalatban.
Na, várom akkor az új infókat és hajrá!

Sz.Lacc · http://fusslaci.blog.hu/ 2014.11.26. 14:25:14

@őze bálint: Amit a regnalo hatalomnak nem sikerült elerni a bargyu reklammal, meg a turorudival azt most meg a vegen neked sikerül, es hazaköltözök az edzeseid miatt! :-) (na jo, azert nem...)
Remek eved volt, es kivancsian varom a 15-ös beszamolokat, föleg ha mesz Badwater-re!
A blogot meg köszönöm, sokat tanulok belöle. Pl. a resztavozast azota csinalom rendszeresen, miota hatarozottan kialltal mellette, es bar a magam szintjen, de sikerült gyorsulnom fm-i tavon 2percet! :-)

SimonyiBalázs 2014.12.01. 15:29:55

@Sz.Lacc: a 2 perc jól hangzik, pláne ha részem volt benne áttételesen. Sokan elfelejtik, hogy a szenvedés, a kitartás meghozza gyümölcsét. Azért ha online edzésterv kell, majd érdeklődj. S ha itthon vagy, találkozunk személyes edzésre.

Bozót · http://www.bozotfut.blogspot.com 2014.12.11. 22:02:05

Ó, erről a cikkről lemaradtam (majdnem)
Gratula, irigylésre méltó év és izgalmas célok, tervek!

Tünde Júlia Boróka 2015.04.26. 10:04:15

Az elsõ betûtõl az utolsóig imádom ezt a blogot. :)
süti beállítások módosítása