futó gondolatok

nem azé, aki fut

nem azé, aki fut

Interjúm Lőrincz Olivérrel - 2. rész

"A szívdobbanások nagyon beszédesek"

2016. február 09. - SimonyiBalázs

lorincz_panorama_final.jpgHáromrészre szedett folytatásos teleregényünk második része jön (Az első rész ITT.) Hősünk vall első találkozásáról a ma már retro kinézetű pulzusmérős órákkal, a szentírásnak minősített edzéstervről, a távedzés sajátosságairól - ami nemcsak edzőnek, de tanítványnak is távmunka. Lőrincz Olivér, aki egyszerre edző és versenyzőtárs is (ezt szimbolizálja remekbe photoshoppolt öltözéke), az ilyen-olyan okok miatt hátrányos helyzetű, elmaradott tömegsportról is lehúzza a keresztvizet.

Neked van edződ?

Soha nem is volt.

Nem kéne? Mint a pszichológusnak a kontroll pszichológus?

Nem tudok olyat, akire hallgatnék.

Apádra sem?

Nem.

Kellene mindenkinek edző, aki akár rekreáció, akár versenyzés céljából sportolna?

Személyiség kérdése. El lehet jutni elég jó szintre egyedül is, főleg ha utánaolvasol. Ha rámered bízni magad valakire, el tudod fogadni, amit mond, csak akkor legyen edződ. Én akkor érzem jól magamat, ha a tanítvány kiprinteli az edzéstervet, kirakja a hűtőre szentírásként.

Gyakran ambivalens egy sikeres edző-versenyző kapcsolat is. Mi van az olyan tanítvánnyal, aki néha megy a maga feje után?

Azzal én nem dolgozom. Vannak, amikor megkeres egy cégvezető, hogy maratont akar futni, de látom, hogy ő akar nekem diktálni. Oké, az ő élete köré van építve az edzés, de hogy ott mit csináljon, én mondom meg. Bár partneri a viszony, én vagyok fölérendelve. Ha valaki ezt nem fogadja el, akkor nincs közös nevező. Nagyon sokfajta embertípussal találkozom. Érdekesek a tanítványaim beszámolói, a kifogások, tök jó sztorik.

Ha valaki amatőrként elszegődik egy edzőhöz, fizet érte, akkor miért akar megúszni egy edzéstervet, miért magyarázkodik egy verseny után?

Mert versenyzői fejjel kezdenek gondolkodni. Mondjuk, ha elfutják a verseny elejét, akkor erre érveket gyártanak. Például: nem gondolta, hogy ez olyan kemény tempó. Vagy azt mondja, hogy érezte magában az energiát, aztán huss, már nem érezte. Megmagyarázzák, hogy miért nem ettek, ittak. Vagy néha hiányosak az edzésadatok, és az a kifogás, hogy otthonhagyta a pulzusmérőjét, vagy lemerült.

mydorn9natuvbh06kvad.jpg
Ez kamu, nem?

Lehet, de nem gond akkor, ha nem visszatérő elem.

A pulzuskontroll határozza meg az edzésmetodikádat. Honnan ez az elkötelezettség?

A főiskolán az említett Kovács tanár úr egyszer kezembe nyomott egy akkori Polar csúcsmodellt, a Vantage Night Visiont (lásd a képen), hogy a tudományos diákkörre találjak ki valamit az órával. Fingom sem volt róla, mi ez. Aztán összehasonlítottam, hogy ugyanazon az erdei pályán miként viselkedik a pulzus futás illetve montizás közben. Amikor előadtam, az ottani doktorurak is tágranyílt szemmel néztek: új dolog volt, eddig senki nem foglalkozott vele. Mértek EKG-n pulzust a laborokban, de szabadban nem. Az élsportolók sem alkalmazták még, nem mintha itthon azóta sokan használnák. Aztán az óracégek kijöttek mindenki számára elérhető, megfizethető kütyükkel. Egy baj van: eladják a terméket, de a tudást nem mellékelik. Nem mondják meg, hogyan használd. Behatárolva érzi magát az amatőr sportoló, pedig ez inkább egy új ablakot nyit, új szegmenst ismerhetsz meg a testedből. A szívdobbanások nagyon beszédesek.

Mindenkinél működik a pulzus alapú edzés? Mitől jó ez a módszer?

Én folyamatosan kísérletezgetek, mitől halad, mitől nem, a sportoló, de ez csak idővel derül ki. Senkinek nem mondom, hogy egy hónap alatt jó futót kreálok belőle. Csak olyat próbálok ki a tanítványokon, ami másnál is műkődött. Az egyes embernek keresem meg azt, ami előreviszi abban a számban, amit kitalált magának - legyen az 50 vagy 200 kilométer fölötti futás. A szervezet terhelését több eszközzel is lehet monitorozni. Nagyon kevés hazai kollégáról tudok, aki ma kiemelten a pulzuskontrollt használná, pedig van róla tudomásuk. Az atlétaedzők többsége a hatvanas évek polar-vantage-nv-20464-mlb20191673120_112014-f.jpgmódszereit követi. Persze ezek használhatók, de hiányolom az öntovábbképzést. Van másféle törekvés is: a rövidebb sík számokban klasszikus stopperrel mérnek, de ez például terepfutóknál használhatatlan a pálya egyenetlensége és szintessége okán. A pulzusfigyelés olyan plusz, amit felelőtlenség nem kihasználni. A mai technológiával egy karórával már nyomonkövethető a szívverés, sportoló sebessége, a pálya hossza, meredeksége, amit, csak akarsz. Aki nem érti ezeket, könnyen rámondja, hogy hülyeség, hiszen régen enélkül is tudtak itthon futni 2:12 alatti maratont.

Ma meg már nem tudnak. Csere Gáspár, a riói olimpia maratoni távjának magyar indulója  2:16:30-cal kvalifikálta magát. Miért torpan meg 2:15 körül manapság a szinte profi magyar futó?

Nem a pulzusmérés miatt. Teljesen más a sportolók státusza, szinte mindenki dolgozik, nincsenek sportállások, nem hívogató dolog atlétának lenni és belerakni a munkát. Akár 20 éve még érdemes volt. Kevesebb egyesület van, nagyon szűk a merítés. A nimbusza, elismertsége a fiatalok felé – szemben az ’50-60-as évekkel – nagyon alacsony. Ugyanannyi munkával huszadannyi pénzt keresel más sporthoz viszonyítva.

Vannak jobban szponzorált sportok, vagy látványsportágak, amiket jobban támogatnak, mondván az nagyobb nézőközönséget és utánpótlást generál...

Nem értek egyet azzal, hogy a sport cirkusz, és az állam támogatja, hogy szórakoztassunk. Ma 100-ból 95 embernek a sport azt jelenti, hogy nézik a tévében. Nem az a jó a társadalomnak, hogy a lelátón nézhessem a nagybetűs Sportolókat, és ezzel a sport ki is van pipálva. A rekreációs sportot kellene felkarolni, ami arról szólna, hogy a társadalom egészséges legyen. Egyetértek, hogy a vezetés nyomja a focit. De ne stadiont építsenek, hanem grundokat, hogy lemehessenek az emberek játszani. Adjunk az embereknek több lehetőséget mozogni: csináljanak pályákat. Mostanában kezd sikk lenni a futás, van egy boom, látványos, hogy sokan futnak a Sziget-körön, de ez hamis következtetésekhez vezet, még mindig nem mozognak elegen, inkább beikszelik a statisztikába. Nekik én és a versenyzőim ufók vagyunk. Hülyének néznek az utasok, amikor megyek fel futni a 11-es busszal.

Sóhajtozhatnánk még ezen órákat, mint a Muppet Show öregjei, de inkább beszéljünk a tanítványaidról, a "Lőrincz-istállóról"! Úgy vagy edző, hogy nem látod a tanítványokat napi szinten, kvázi távolból edzed őket.

Ez így működik. Nem is tudok velük lenni, különböző városokban vagy országokban élnek. Előfordul, hogy valakivel évente kétszer találkozom. De van skype, telefon. Az óra adatai egy szubjektív edzésbeszámolóval fűszerezve megengedik, hogy nem kell ott lennem az edzéskor, hiszen távolból is elemezni tudom az elvégzett munkát. Itthon még kevesen vagyunk, míg például Amerikában 100 fölött van az interneten keresztül edzősködők száma. 


12000818_10204863628699669_7771818670304880786_o.jpg

A távedzés szót használod?

Nem.

Jó, azért én használom. Szóval nem vagy jelen, kvázi távolból edzed az alanyt, és akkor ő azt mondja, fáj a lábam. Ilyenkor mi van? Gondolom, nem Tihanyi Tamás-féle távgyógyítás mosógép-fűtőcsővel.

Elmondja, lokalizálja, és ha komolynak tűnik, elküldöm dokihoz. 

Hogyan kezdesz velük dolgozni és utána mi a heti protokoll?

Amikor először találkozom valakivel, csinálok egy tejsavküszöb-tesztet fokozatos terheléssel, nézem a pulzust, elkérem a versenyadatait tempóról, pulzusról, és ez alapján határozom meg, hogy milyen edzéseket kell futnia. Megismerkedem a szervezetével, mitől fárad el, mit bír, mitől fejlődik. Állítgatom az intenzitást, távot. Az edzést lebontom pulzusra, terepviszonyokra, adott napokra. Minden hétfőn elküldöm az edzéstervet emailen. Ő pedig megcsinálja magának.

Szereted a hétfőket?

Utálom.

Akkor tegnap nehéz napod lehetett. (Az interjú első fele november 3-án készült.) Miért nem szereted? Azt hinném, hogy akkor teljesedsz ki, rakod össze aprómunkával az edzés puzzle-jait.

Elfáradok. A tanítványnak az pihenőnap, nekem munkanap. A feladatot szeretem, de van, amikor sok, fárasztó. Ott ülök reggeltől éjszakáig a neten átküldött adatok, online edzésnaplók felett, és azon gondolkodom, hogy akkor ennek az embernek hogy és mit kéne, írok neki a táplálkozásról, felszerelésről, vagy éppen taktikáról. Olyan nincs, hogy kiveszek két hét szabit, aztán oldjátok meg. Mindig elérhető kell legyek, hosszú versenyek közben is néha felhívnak, ha krízisbe kerülnek

A hét többi napján mit csinálsz?

Minden nap adnak feladatot a tanítványok. Egyiknek ezt, másiknak azt kell módosítsam az edzésében. Telefonon illetve személyesen konzultálok akivel megoldható, utánanézek a kérdéseiknek. Ezzel általában elmegy a délelőtt. 1-2 órát minden nap futok, kint vagyok a természetben, szakirodalmat olvasok. Nem kell 8 órát dolgoznom, nincs főnököm, alapvetően magmanak osztom be a napjaim, így több jut a családra is, ezt értékelem.

12357958_10205322012958989_1155617660_n.jpg

GoPro-selfie: Oli párjával, Dórával.

Futónak írsz elő bringás edzést?

Ha sérült, vagy ha időben meg tudja oldani. Nem tiltom le azt se, hogy focizzon valaki, de ritka hogy csinálja, mert nem fér bele más sport az életébe. Oké, menjen TRX-re.

Triatlonban kevés tanítványod van, miért?

Jó lettem volna triatlonban, de valahogy nem csináltam. Lehet, mert az országúton megy, nem terepen. Vagy nem elég hosszú? Vagy bonyolult? Vagy váltani kell a sportokat? Sok a sallang? Át kell öltözni? Nem tudom. Emiatt nem is vagyok benne abban a sportban.

Én a macsókultuszát, a menőzést nem bírom.

Hát ha kimegyek a pesti ironmanre, eléggé aránytalannak érzem, hogy hogyan néznek ki és milyen bringákkal mennek a részvevők.

Ha elérhető vagy mindig, mi volt eddig a legbizarrabb hívásod tanítványtól?

A legizgalmasabbak azok a hétvégék, mikor több tanítványom is indul egy olyan versenyen, ahol éjszaka is futnak, vagy több verseny zajlik egyszerre. Na ott bizony van, hogy az éjszaka közepén, mondjuk hajnal 2, 3, majd 4-kor is(!) csörög a telefon. A vonal egyik végén egy elgyötört, tanácstalan sportoló, a másikon meg én álmomból riadva. Ilyenkor bizony kell pár másodperc, amíg érdemben reagálni tudok a kérdésre, összerakom magam annyira, hogy pár perc alatt a szóban elmondott dolgokból ítélve olyan kielégítő választ adhassak a kérdésekre, amitől a verseny további kimenetele, esetleg győzelem múlhat. Sokszor előfordul, hogy utána nem tudok visszaaludni, járatom az agyam, hogy megfelelő válaszokkal láttam e el a sportolóm. Aztán volt olyan is, hogy én is épp versenyeztem és akkor hívtak föl tanácsért. Talán ez a legnehezebb, mikor te is kész vagy és még a másik baját is meg kell próbálni átlátni és segíteni. Szerencsére ez igen ritka, úgy emlékszem eddig kétszer fordult elő.

Szerinted a távedzősködést csak ebben a sportban lehet megcsinálni?

A Hosszú Katinkát nem lehetne így felkészíteni. Csapatsport is kizárva. De sakkban, vagy országúti kerékpárban remekül működik. Akiket a Touron látsz, azok is nagyrészt interneten kommunikálnak az edzőikkel. Átküldi az adatokat a versenyző a speckó wattmérős kütyüiről, és megy az analízis. Sok cég szakosodott erre hadverral, szoftverral.

12351828_10205321931996965_30195425_o.jpg

"3-4 éve már nem síztem, inkább futok ahelyett is, hisz a futás bármikor elérhető és költséghatékony."

Elkötelezett embereknél működik a távedzés-távmunka, ez világos. De ezenfelül ki motiválja őket?

Ha nincs bennük a természetes motiváció, az baj. Lehetnek hullámvölgyek, akkor noszogatom őket, mentális szinten is foglalkozom velük, de ez egy másik szakma. A Lubics Szilvi például jár sportpszichológushoz.

Hány tanítványod van?

Szakmai titok.

Oké, 30 évre titkosítva. Arányok?

Ma már szinte csak ultrásokat, azaz maraton feletti távokat futókat edzek. A fele terepes, fele aszfaltos. Ők mind amatőrök és versenyzők, tehát nem rekreációs futók. Mehetnék afelé, hogy nagyiparban több száz emberrel foglalkozom, de nem akarok. Amerikában van olyan kolléga, akinek több mint ezer tanítványa van!

Kihalásos, lesérüléses alapon lehet bekerülni hozzád?

Volt olyan régen, hogy felhívott egy tanítványom, és nem tudtam hirtelen, milyen távra edzem, hol tart a felkészülésben. Ez nagyon nem jó, határt kellett szabjak az elvállat sportolók számában.

1781576_556032844497228_3304826519438665506_o.jpgAmikor szűkítetted a sportolói keretedet, hogy koncentráltabban foglalkozhass a maradékkal, akkor mivel indokoltad, hogy elbocsátasz embereket?

Még nem fordult elő, hogy elküldtem volna valakit, akivel elkezdek vagy elkezdtem foglalkozni. Olyan megtörténik, ez teljesen természetes, hogy valakivel befejezzük a közös dolgozást. Ennek leggyakoribb oka, hogy a sportoló számára az élet más területei fontosabbak lesznek és már nem tud vagy nem szeretne olyan szinten tovább sportolni, hogy ehhez edzői irányítás legyen szükséges. Persze olyan is előfordult már, hogy egy végigdolgozott szezont követően valaki úgy gondolta most már érti mit-hogy érdemes edzenie, innentől folytatja egyénileg.  Olyan sokszor megtörténik, hogy megkeresnek szeretnék, hogy foglalkozzak velük, de nemet kell mondjak. Ennek alapvetően az az oka, hogy nincs kapacitásom mindenkire, de erről már volt szó. Olyan is előfordul, hogy úgy látom nem rám van szüksége az illetőnek. Ez a bemutatkozó levelekben velem megosztott életvitelből, élethelyzetből, a futással való kapcsolatból, az eredményekből tükröződik. Én hosszú távra tervezek az együttműködésben. Mindig hangsúlyozom, hogy két hónap alatt senki ne várjon érdemi eredményt. Ehhez többnyire évek szükségesek, ennyi ideig kell áldozatokat hozzon a tanítvány időben, energiában. Nincs mindenki erre az életében berendezkedve, nekik nem feltétlen én jelentem a megfelelő utat, bár mindig megpróbálok az egyénre jellemző időbeosztást, edzésre fordítható szabadidőt figyelembe venni.

Nagy Katát az orvosi sátor felé kíséri Olivér a 2014-es Spartathlon finise után (2. hely).

Folyt. köv. a 3. résszel.

Disclaimer: A szerző nem Lőrincz Olivér tanítványa (igazából magánzó). A cikkel az ultrasport egy háttérben tevékenykedő, mégis ismert alakját mutatja be. Ha bármilyen érdekes fűződik hozzá, az nem reklám, hanem hogy a futóközönség is képbe kerüljön. Meghát ugye minek Olinak reklám, hiszen nincs felvétel nála :-)

A bejegyzés trackback címe:

https://nemaze.blog.hu/api/trackback/id/tr218117812

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2016.02.09. 15:18:51

A futócsoportunkban sok embernek van edzője, aki ugyanezzel a pulzusmérős módszerrel "távedzi" őket, nekem ebben az a legfurcsább, hogy nem látja a futótechnikát, nem tudja javítani, futóiskolát csináltatni vele, pedig szerintem a helyes (javuló...) futótechnika a sérülésmentes amatőr futás másik alappillére a pulzusmérés mellett. egyforma súllyal.

Több embernek segítettem már kimérni beszédteszttel a puzluszónáit, és mindig oda jutunk, hogy az alacsony pulzuson futás gyakorlatilag kínlódás egy kezdő futónak: csak a tartását szétejtve, futómozgását tönkretéve tud a megfelelő alacsony pulzustartományra lassítani, ebből már egészen konkrét sérülést is láttam. nem tudtam még kitalálni, hogy ilyen esetben mit tanácsoljak neki, kiváncsi vagyokok, hogy neked Balázs van-e erre vmi megoldásod, tanácsod.

olipapa · http://www.oliworld.hu/ 2016.02.10. 08:32:17

@rrroka: sok szakács főz ugyanolyan lábosban, de az étel íze azért más és más. Igaz ez a pulzusmérős tréningre is. Az eszköz egyforma, de a módszer, az edzések felépítése edzőnként változik. A lényeg a tréner általi periodizációs, idő, intenzitás, pihenő, stb felépítésének egyénre szabott sajátos struktúrájában rejlik. Leginkább ebben különbözik egyik edző a másiktól. Ez a know-how, nem a pulzusmérő. Ez hoz eredményt, a pulzusmérés egy ezt segítő eszköz, egy fontos támasz, legalább is számomra.
A manapság igen elterjedt futótechnika javítást célzó futóiskola, chi, pose és más futóformák sajnos nem úgy, nem olyan mértékben alakítják az energiatakarékosságot, mint azt hirdetik. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16195026&query_hl=1&itool=pubmed_docsum
Egy felnőtt, rekreációs futó hatékonysága ettől nem, vagy csak minimálisan fog javulni. A javulást a hatékonyságban, energiatakarékosságban sokkal inkább adja a hónapról hónapra növekvő futómennyiséghez történő szervezeti alkalmazkodás. (izom, idegrendszer, energetika, stb). Ettől még a futóiskolázást, erősítést fontosnak tartom és ilyen részfeladatok szoktak szerepelni a tervekben. A nem személyes jelenlét egyébként tényleg nehezíti a hibajavítást. Ez messze nem optimális, tudom. Viszont az első felmérésen látom a futót, a versenyekről készült felvételek, videók megint csak jó szolgálatot tesznek az ilyen irányú elemzés elvégzéséhez.
Beszédtesztes "kimérésről" még nem hallottam, de sejtem miről lehet szó. Aki ez alapján felállít egy klasszikus ötrészes edzészóna bontást, az egy géniusz. :-) Én jobban szeretem a tudományosabb megközelítéseket, ahol tényleg mérünk valamit. (O2/CO2, Laktát)
Nálam nem feltétlen mindig alacsony-pulzusos a tréning kezdetben sem, főleg egy olyan futónál, akinek heti 4x45p-1ó-ra van ideje, ereje. A fejlődésért kialakított edzés intenzitást (pulzus, sebesség) az edzés hossza és a két edzés közötti idő határozza meg leginkább az egyéni sajátosságok mellett. Tehát más az alapozó pulzusa egy heti 4 illetve egy heti 12 órát futó atlétának, még ha a zónáik ugyanazok is (teoretikusan) Hajrá!

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2016.02.10. 09:10:25

@olipapa: ja, nem is úgy értettem, hogy ha pulzusmérést használ egy edző, akkor máris olyan, mint te. :) én azóta kezdtem el használni, mikor DK Gergő tanitványod úgy levert a Gerecse Trail második körében, hogy csak lestem, mert elfutottam az első kört, ahoyg angy könyvben meg van írva.
Én nagyon fontosnak tartom a futótechnikát, mert a kedző futók nem is tudnak arról, hohy létezik egyáltalán jó és rossz technika, vagy hogy a sarokra érkezés pont akkor fog náluk sérülést okozni, amikor éppen kezdenek jól futni, így pár hónapnyi edzés mehet a levesbe, mert mondjuk IT szalag miatt egy hónapig nicns futás... (saját tapasztalat).
A beszédtesztet Sally Edwards "Futók kézikönyve" c. könyvében olvastam, én ezzel mértem ki a pulzus zónáimat, nekem nagyon bevállt, azóta nem volt elfutott versenyem és nagyon meredeken javultam tempóban (maratonon több, mint 10 perc javulás) és távban is (p85).
Azért választottam ezt, mert egyrészt ajándékba kaptam a könyvet :), másrészt nem akartam 10-15 ezret áldozni egy futópados mérésre, ha kiderül, hogy tényleg jó az, ami a könyvben szerepel.
Mostmár egyszer azért mennék el, hogy össze tudjam vetni a két mérést.
Nálunk a kezdő futok edzője futópados mérést javasol, én is azt javaslom, ha van rá keret, de egy kezdőnél az első pár hónap pulzusmérős meghatározásához jó pontosságot ad a beszédteszt, eddig mindenkinél kb ugyanaz jött ki, mint utána a mérésnél, és az a "kb" elég volt ahhoz, hogy az elején ne fussák szét magukat túl magas zónában edzéssel.
Az utolsó mondatod nagyon jó, erre így még nem is gondoltam.

igorx 2016.02.10. 23:00:55

Nem gondoltam volna, hogy 2016-ban még a pulzuskontrollt sem használja sok edző. Miért nem? Teljesen elérhető, már 10-15-ért lehet olyan órát kapni aminél nem is kell több, ha valakinek edzője van.

Én magamat edzettem egy ideig, de laikus módon elemeztem az edzéseket illetve algoritmusokra bíztam, hogy ne legyek túl- vagy aluledzett. Rövid idő alatt magamhoz képest viszonylag jó eredményeket értem el.

Utána egy edző kezébe adva az egyévnyi adatot és a szoftverrel megismertetve óriási volt a különbség.
Mindketten profitáltunk belőle, de főleg én, mert hirtelen rengeteget javultam.

Hiába gondoljuk mi amatőrök, hogy valamennyire értünk hozzá, az édeskevés. Szóval mindenkinek jót tehet szerintem egy edzővel készülés. Főleg sérülés, betegsét után fontos a szaktudás, hogy ne legyen a formavesztésen kívül még makacsabb sérülés.

Futásban watt alapú mérésről mi a véleményetek? Mi adunk neki egy esélyt tavasszal.

SimonyiBalázs 2016.02.11. 01:20:16

@rrroka: nincs tanácsom, egyre inkább tapasztalom, látom, hogy ultrán nem igazán fontos/döntő a testtartás, talajfogás. Sikeres futók, menők, győztesek futnak rettenetesnek tűnő mozgással, hajlással, kartartással. Meg aztán mi lenne az etalon? Haile? Bolt? Farah? Vagy Kouros? Sőt, eljön a pillanat egy ultrán, amikor ha akarsz, ha lenen még arra erőd, idegrendszered, még akkor sem tudsz pl. 180 km után előtalpra érkezni. És akkor nagyon jól esik a szétesett tartással nagyon lassan menni. Ez egy relatív dolog. Ha 3.30-as kilométerekke pályaatlétikázol, utána hazakocogni 4:50-tel iszonyatosan lasú. Reggel felkelek, és kimegyek a babakocsival, 4:50 száguldás.

@igorx: egy jól elemző edző valóban "lát a pályán", olvas az adatokból és ehhez adaptálja a tervet. Egy dolgot nem tud: nem érez téged, nem lát bele a testedbe, nem iránytíja az elméd tréningen és versenyen. Ez kábé olyan nüansz, amit ő nem befolyásolhat, mint az És megint dühbe jövünlben a mázlifaktor...Kemény ez a babakocsis rekord bazmeg.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2016.02.11. 06:46:11

@őze bálint: ultrán (vagy magunkhoz képest hosszú távon, pl első maraton egy ) az biztos, hogy egy idő után nem tud senki a mozgásra figyelni. de addig tök sokat segít, hiszen ha az első százason nem kalimpál a láb, nem terhelődik a térd, csípő, akkor az sok tartalékot ad. nem hiszem, hogy tudatosan, széndékosan fenntarható sokáig a jobb futó mozgás, én azt szoktam tanácsolni, hogy elsősorban tudni kell róla, hogy van ilyen, gyakorolni kell rövidebb futások közben, vagy futóiskolán, és erősíteni a törzsizomzat, ami szinte automatikusan helyesebb tartással jár (bár itt is van ellenpélda, a triatlonosok közül nagyon sokan egyenes derékkal, kifejezetten előre lépve futnak, pedig náluk aztán van törzsizom dögivel). szerintem futás közben érdemes időnként átvizsgálni a mozgásunkat, beigazítani a helyes tartást, lépést . a legtöbb embernek már van pulzusmérője vagy valamilyen app-pal fut, ezek meg időnként prüntyögnek, én azt szoktam mondnai, hogy ezta visszajelzést kössük össze egy tartásigazítással, és egy idő után majd tök automatikus lesz, mert a testünk okos, és szeret gazdaságosan mozogni.
de lehet hogy én ezt tényleg csak túlpozicionálom... nálam bevállt, szóval ezért fárasztom ezzel az embereket. :)

igorx 2016.02.11. 09:13:50

@őze bálint: Egyertértek. Természetesen csodát nem kell egy edzőtől várni. Ami nekem elsődleges pozitívum az az Olipapa által is leírt alá-, fölérendeltségi viszony.
Én egy nálam 13 évvel fiatalabb edzővel dolgozok együtt és a viszonyunk már inkább baráti. Egy nagyon makacs, önfejű tót-kun ember vagyok, de egy pillanatra sem fordult meg a fejemben, hogy én irányítsak. Úgy nem működne. Ja, és kiprintelem az edzésnaplót, felteszem a falra, mert az szentírás :) Meg így folyamatosan látod, hogy mi vár még rád a héten.

Ezt az edzés elsumákolás dolgot sem értem. Az más, ha betegnek/sérültnek érzed magad és kihagyod az edzést. Vagy ha hajnalig dolgoztál és 3 óra alvással nem tudsz kimenni résztávozni. De olyan, hogy nincs kedved kimenni... Tisztelni kell annyira az edző munkáját, hogy ilyen ne férjen bele. Vagy ha igen, be kell vallani, mert akkor a hullámvölgyből kell segítenie kijönni, ha magadtól nem megy.
Egy edzéstervet összerakni, ciklusokat tervezni nem kis munka. Lustaság miatt felborítani és plusz munkát adni szerintem arcátlanság. Meg hát magadért csinálod, ha az edzőnek hazudsz, azzal igazából magadnak hazudsz.

Babakocsis arc odabaszott mint Müller a joghurtreklámban. 1:11 babakocsival, 160-as átlagpulzussal? Mucsi Zoli féle monológok jutottak az eszembe :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2016.02.11. 09:53:28

@igorx: én úgy láttam, hogy a mi csoportunkban főleg az anyukák edzésterve tud borulni család-gyerekek-meló mellett, ez szerintem érthető, valahogy rugalmasan kezelnie kell az edzőnek. a lógást, pláne ha mondjuk bekamuzza helyette futást, azt én sem értem, nincs értelme.

igorx 2016.02.11. 10:02:55

@rrroka: Persze, az élet adta szituációk, család az első. De a kamuzás az erős.

Edzőm rugalmas, nyilván tolerálni kell a lógást, nem vagyunk profik. Én nem tolerálom, mindig benyomom az IDDQD, IDKFA billentyűkombót :)

terepfuto 2016.02.11. 19:25:07

@rrroka: azért azt se feledjük berögzült mozgást nehéz módosítani, hiába futóiskolázol. Ultrán meg nem a mozgással vagy elfoglalva hanem az esetleges felmerült problémák kezeli az ember.

SimonyiBalázs 2016.02.11. 19:30:40

@terepfuto: bizony, és a berögzült mozgás pedig mondhatni természetes, mert a test kialakítja a maga ergonómiáját a hatékonyság és energetika szempontjából. Persze ettől még vannak kezelendő sporttársak, akiknek a lábrövidüléséből fakadó dülöngélését, vagy eleve vmilyen oldali ferdülését-dőlését javítani kéne.

Tboy8411 2016.02.11. 21:15:07

Sziasztok! Mindig élvezettel és érdeklődéssel olvasom a Olivérrel kapcsolatos cikkeket és riportokat! 2-3 éve futok kb. 1 éve kezdtem el figyelni a pulzusomat... Igyekszem pk-al futni bújni a cikkeket leírásokat! Idéntől kezdtem el még komolyabban a futással foglalkozni... Heti 50-60 km futok,de idén futottam egyszerre 46kilit is! Igazából az érdekelne,hol lehet fellelni Olivérhez hasonló edzőt? Mondanám,hogy mennék hozzá is,de szerintem még messze vagyok attól a szinttől :) Nézelődtem a google nagytestvéren is,de ott nincs találat! Hiszek abban,hogy érdemben fejlődni csakis edzővel lehet!

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2016.02.12. 07:12:15

@terepfuto: tudom, hogy mindeki ezt mondja, de nem egészen van így, ez megintcsak saját tapasztalat, simán ment a sarkazásról átállás pedig volt jópár év berögződés nálam... ahogy feljebb is írtam a kezdő futóknál viszont nagyon fontosnak tartom, hogy tudjanak arról, hogy van egyáltalán jó mozgásforma, mert náluk még nincs berögződés, és ha megszokja a dőlés, kislépést, talpra érkezést, akkor sok szartól megóvja magát.
bármilyen hosszú távon lehet rendezni a mozgást, csomó problémától eleve megóvhat, ha így teszünk. nincs nagy ultrás tapasztalatom, nem futottam még 88-nál többet, de bármikor gond nélkül lefutok 50 kilométert problémamentesen.

terepfuto 2016.02.12. 18:55:32

@rrroka: ez a bármikor lefutok gond nélkül 50kilit erős kijelentés, ilyet még Németh Csaba sem mondana, sztem. Mert itt is a részletekben rejlik az ördög(sebesség, időjárás, időpont, stb), egy Vulkán, Tortúra, BHMTCS hármas kombót próbálj ki.
Ha jól rémlik Olivér már többször leírta olyan, h helyes futótechnika nem létezik. Szögek, vektorok, súlypont , stb összképe számít.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2016.02.13. 16:47:46

@terepfuto: hé azt nem mondtam hogy bárhol! :D én ebben nem értek egyet Olivérrel, ha ezt egyáltalán így írta vhol, amit nem hiszek. nem azt mondom, hogy mindenkinek ugyanúgy kell futni, ugyanakkorát lépve, karokat x fokban hajlítva, sarkat x centit emelve. de létezik egy olyan futómozgás, ami sérülésmentesebb és hatékonyabb, és mindeki adaptálhatja könnyedén a saját eddigi mozgásához. viszont azt gondolom, hogy a futótechnikán _nem kötelező_ változtatni. ha nem okoz sérülést, jó eredményeket érünk el, jól esik a futás, akkor nem szükséges ezzel vacakolni. már többször leírtam, hogy szerintem a kezdő futóknak nagyon fontos ez.

téglánakgyors · http://nemmaratonman.blog.hu 2016.02.16. 15:09:48

@őze bálint: 2014 év végén nekem nagyon megragadt egy bekezdés, amelyben meglehetősen leszeded a keresztvizet a távedzőkről. (nemaze.blog.hu/2014/11/23/ilyen_volt_2014_tervek_2015-re)

Itt ejtettél egy félmondatot a mozgáselemzésről is, de úgy általában, mintha elfogadobb lennél távedzés ügyben. Jól érzékelem?

SimonyiBalázs 2016.02.16. 15:13:55

@téglánakgyors: nekem azóta sincs edzőm, maradjunk ennyiben. Amúgy Olivérnek sincs. Mindenkinek más jön be, mástól fejlődik. A copy-paste tervekben nem hiszek, az egyénre szabáshoz viszont nagyon jó vegykonyha kell fejben és tudástár. Szerintem fontos, h lássa az edző a tanítványát, nemcsak a mozgása miatt, hanem a személyes kontaktus mindig hozzátesz. De azt elismerem, h egy ultrásnál ez nem annyira fontos, ő magát motiválja, mígy egy 800-as futó mozgását muszáj naponta látni.

haanchee · http://haancheefut.blog.hu 2016.02.19. 22:24:49

Ha szabad belekotyognom: nekem távedzőm van, ráadásul külföldön él, és ez így pont tökéletes. Kapom az edzéstervet, minden héten referálok, hogy ment, őszinte vagyok, ha kihagytam edzést, vagy borult valami (gyerek beteg pl.), és csinálom, amit előír. Jó, hogy van, aki segít, objektíven lát, szerencsére régről ismerjük egymást, így tudja, mik a hülyeségeim, mikor kell esetleg rám reccsenteni, vagy leállítani. Viszont jó, hogy nem áll mellettem minden edzésen, és nem néz végig, az borzasztóan idegesítene, arra szerintem egy élsportolónak van max. szüksége, hogy folyamatos kontroll alatt legyen, nekem meg ez egy hobbi, amiből megpróbálom kihozni, amit tudok, és akarok. Ha itthon van, akkor találkozunk, látott már versenyezni is, szóval van személyes kapcsolat is, de az "eredményeim" azt igazolják, hogy ez így működőképes.

SimonyiBalázs 2016.02.19. 22:50:50

@haanchee: ezt én simán el tudom fogadni.
süti beállítások módosítása