futó gondolatok

nem azé, aki fut

Számokba fojtva (2017-es statisztika)

2018. január 21. - őze bálint

img_20170513_121308_3.jpgPeter Greenaway zavaros, de annál érzékszerv-orgiasztikus műve tudomást sem vesz a futásról. Azért címnek jó volt. Pedig ilyen névvel, hogy Green és Away, menő terepfutó lehetne.

Szóval kész a leltár. (Sosem vagy kész.) A 2012-es itt, 2013-as itt, 2014-es itt, 2015-ös itt, 2016-os itt.)

Mit csinál ebben nedves, hűvös, szürke, Krasznahorkai-regénybe illő, reménytelen időben a téliszonyos futó (már amikor nem a téruszonyaiban, azaz a cipőiben aprítja a kilométereket)? Mereng. 

Régi dicsőségünk, hol késel az éji homályban?

Ezt már Zalán is tudta, azért írta meg futását Vörösmarty.

Mereng tehát, és már javában tolja a tavaszra acélozó  edzéseket. Nem hiszek abban, hogy ősszel le kell állni, húzni egy vonalat mondván: jó, akkor innentől két hónapig csak alapozom. A futók többsége ezzel el is intézi, kvázi meg is nyugtatja magát, hogy jó, akkor igásló-üzemmódba beállok, és vánszorogva-poroszkálva futom a hosszúkat, hiszen ugye "gyűjtöm a kilométereket."

Nem a mennyiség a lényeg elsősorban, hanem a hatékonyság. A lenti adatokból nagyon kevés a lassú hosszú futás. Lassú rövid mint regeneráló - van, közepesen lassú rövid mint aerob edzés - van, de a többsége gyors rövid edzés (erő, erőállóképességi, gyorssasági). Tavaly sem futottam soha 20 kilométernél többet egy napon edzésen. Amire és ahogy én készülök, arra nem igénylem. Nem kell sokat dolgozni, csak mindig, ugyebár. És a puskaport sem célszerű ellőni - milyen izgalom maradna akkor a hosszúfutásos versenyekre, ha én háromnaponta tucatnyi kilométereket futkorásznék?

Helyesbítek, mert a remek januári ultrafutó táborban mindennap egymásra licitálós mennyiségek voltak. Keserves volt, mert bár a társaságot szeretem, azért is megyek időnként, de annak, hogy egyik nap 50 km, másik nap 25, harmadik nap 40 km-t fussak, számomra nincs értelme. Lenyírni magamat, hogy elmondhassam, volt egy 120-as hetem..? Mire jó? Sorozatterhelés? Lassú égés? Erre mondja Parti Nagy Lajos sportszerű elhízásból élő főhőse, hogy "beépül az." (in: Az étkezés ártalmasságáról.)

no_no_no.gifLehet ésszerűen is szeretni a hobbidat, vagy haszonelvűen, de én, ambíciózus amatőrként a napi 20-40 kilis futásokban nem fedezem ezt fel. Nem vagyok így rágyógyulva, és kurvára nem akarom, hogy ez a napi robotról, a megcsinálandó penzumokról, a pulzusnézegetős kötelező futásokról szóljon. Ráadásul nekem egy 60-75 perces edzés után, amiben bemelegítés, levezetés, iskolázás is van, ugyanennyit tornázok, nyújtok, hengerezek, erősítek. Ez alkalomszerűen ugyanis szart sem érne. Heti egy - hát jobb, mint a semmi. Így nekem az edzéshez tapad, mint a cápához a kalauzhal.

Inkább mindenkinek azt tanácsolom, hogy a túlzásba vitt hosszúzások helyett 1) inkább mentális képességeit erősítse, 2) látogasson ki gyakrabban egy atlétikapályára, és kezdje el kiaknázni a még meglévő fehér izomrostjainak erejét. Mert a lassúzásra való vörösből annyi van és lesz még, annyit lehet kocorászni, amennyit akar az ember. És a hosszú versenyek valós és komplex terhelésnek, kvázi hasznos edzésnek is beillenek (lásd a nemzet Katinkája).

Nem feltétlenül azzal kell villantani, hogy mennyit futsz, hanem hogy mennyit nem. Idézek 2014 és 2015 évekből: ""valaki megdicsért, hogy mennyit futottam idén (utalva a minőségre, mennyiségre egyaránt), mire megjegyeztem, hogy nem is futottam olyan sok kilométert, mire a válasz az volt, hogy OK, de milyen rövid idő alatt nem futottad azt az olyan sok kilométert? De fogalmazhatok úgy is: mennyi kilométert nem futottam meg lassan, és mennyit futottam meg gyorsan, avagy mennyi idő alatt futottam meg az annyit."

Akkor statisztikák. Mint jó tanítvány, beszámolok edzőmnek, jómagamnak a 2017-es évadról.

1200 km országúti kerékpár + görgő télen heti 2-4 óra (2 alkalom, 80-100 km) (a napi 20-30 km városi biciklizést nem számítom ide)

3552 km futás. 4000 km-t céloztam, de a vádlisérülés és a rengeteg utazás szétszabdalta az életet és a terveket. Ezek az edzések (fél)maratoni edzéstípusok voltak. Ezzel állítólag nem lehet a Spartathlonra meg egyéb ultrára felkészülni. Ó dehogynem. Eleve nem is fizikailag kell készülni, max 10% a fizikalitás, 90% a mentális-lelki. Hozzá kell tennem, hogy szerintem?!

Kb. 260 futó edzés volt (beleértve a versenyeket). Azaz az év 2/3 részén futottam. Plusz még a közel 30 alkalom országúti bringázás.

Folytassuk tovább csak a futással.

A 260 futóalkalom 368 órát igényelt (15 nap, azaz két hét). Átlagosan 85 percet tehát. Ezalatt lement kb. 275 000 kalória. Ha egy felnőtt, 70 kilós ember napi szükségletére vetítem (2500 kalória), akkor az 110 napnyi kalóriamennyiség, azaz harmadévnyi.

Magyarán:

1/3-ad évnyi kalória

2/3-ának az évben futottam, viszont ehhez csak

0.12/3-ada kellett az évnek (a 365 nap 4%-a a 15 nap).

Újabb érdekes adatok!

halal_plakat_futocipo.pngEnnek közel 60%-a fingatós pályaatlétika, főleg iramfutás, futósuli, résztáv. De írhatnám, hogy réz táv, mert arany-ezüst-bronz medálok nem járnak érte.

Azaz tavasszal még hasznos a rövidtávokra, utána az ultrázás miatt mindegy is, nem profitálok igazán belőle, totálisan más edzés kéne oda az eredményesség szempontjából, ha ez érdekelne. Összejön valami, örülök, de nem hajtom a pódiumot, csak az élményt. Szóval a kedvem fenntartja, és nem leszek egy lomha, csoszogásra berendezkedett ultrás igásló.

Terepedzés alig. Messze vannak a hegyek. Esetleg Mohamed idehozhatná őket.

Hétvégi hosszúfutás szinte soha. Kinek van arra ideje? (Otthon ne próbáld ki.) Hosszú Katinka is a versenyeket tekinti éles edzéseknek. 

Némi úszás, de a szétbombázott Dagály miatt ez csak moderáltan és főleg regenerálódási célból.

Sok nyújtás és saját testsúlyos erősítés. Szinte minden edzés után. (Nem elég, hisz elszakadt a vádlim.)

Havi 2-3 alkalommal szauna és gőz.

Ősztől heti két törzsizom-fejlesztő torna személyi edzővel. Nagyon hasznos.

Masszőrt már nem tudtam a programba illeszteni, de minden edzés előtt és után teljes testsúllyal rátehénkedős SMR-hengerezés a program.

Ebből a 3552 km-ből:

Ultraverseny 736 km (Euchidos 215 km - 2. hely - a fenti képen, 12h OB, Berlin 100 mérföld, Spartathlon)

Terepverseny 101 km (Bodri Trail L-táv 3. hely, Vértes TerepMaraton 9. hely, Intersport Túranap)

Maraton (Gútai Vízkereszt mínusz 19 fokban 3:22, Spártai Százason felmérő futás 3:41)

Félmaraton (Vivicitta, 1:17:48)

Így visszanézve, több versenynek tűnt, de alig mentem. Fura. Erre mondaná a tata: Huss a csiga! 

Na léptem!

na_huztam.gif 

Kép: Hodgyai István színházi plakátja

A bejegyzés trackback címe:

https://nemaze.blog.hu/api/trackback/id/tr9713535435

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szcs84 2018.01.22. 15:27:23

Kb. minden, a neten fellelhető sporttudománynak ellentmondasz :)

1.)
"Tavaly sem futottam soha 20 kilométernél többet"
"Hétvégi hosszúfutás szinte soha."
vs.
már a maratonhoz is _muszáj_ 30 kilis hosszú lassú Z1

2.)
"60%-a fingatós pályaatlétika"
vs.
az edztéseid 80%-a (nagyon)könnyű, 20%-a nagyon kemény legyen

3.)
(2017) "Ősztől heti két törzsizom-fejlesztő torna "
vs.
a törzs izmok edzése legalább olyan fontos, mint maga a futás

:P

Szép munka, csak így tovább mind az edzéssel, mind pedig a bloggal. És természetesen a "filmezéssel" is! Idézőjel használata = ha mondhatom ilyen pongyolán, amit biztos nem illik, de remélem átmegy, hogy mit akarok mondani :)

nezumi 2018.01.22. 17:46:26

Törzsizomfejlesztés. Ugyanezt mondta a gyógytornászom is, hogy azonnal kezdjem, ha nem akarok több sérülést. De miért? Sajnos muszáj megértenem, mielőtt nyaggatni kezdem magamat... köszi, ha valaki tudja... biztos a gugli is, de ott sok a laposföldes meg az oltásellenes, ugye, a futáshoz meg nyilván mindenki ért :(

őze bálint 2018.01.22. 21:43:59

@nezumi: a kedvedért rágugliztam, de nem találtam olyt, hogy miért NEM hasznos a core izom fejlesztés. Nekem a derék, csípő, a törzs stabilitása megőrzése végett fontos + alsóhasizom. Az egész ágyéki és alsó háti (mély háti) szakasz rész részt vesz a mozgatórendzsrben, Ezek a tartásban segítenek, mobilizálnak és stabilizálnak, nem érzed azt 100 k után, h egy szekrény van a vállaidon, nem görnyedsz meg, csökkenti a sérülésveszélyeket, amik pl. egy rosszul terhelt derék, elcsúszott csípő miatt kihatnak valamelyik lábra Nem utolsósorban együttműködik a nyújtással, mindkettő jobban megy a másikkal. Én a Moove-ba járok, próbáld ki egyszer.

őze bálint 2018.01.22. 21:48:21

@szcs84: az ellentmondás nem tagadás, csak különutasság. Nem állítottam, h követendő vagy, hogy csúcsszuper módszer az üdvösséghez. Életformámhoz, habitusomhoz és a hosszútávú terveimhez van igazítva. Minden futó más, és mindenki kialakítja a maga módszereit.De mondjuk ott nincs ellentmondás, h fingatós pályaatlétika, mert az nem mindig nagyon kemény, csak fingatós, mert futiskola van, mert 30 kört futok alacosnxy pulzuson de mégis tempósan például. A törzsizmos részt nem értem, mert a két speckó edzés mellett minden futás után is megcsinálok egy alap core-kört. A maratonhoz valóban javallott hosszúkat futni, de itt lép be a tapsztalat, másrészt a versenyzés mint edzés. Nekem a tavaszi célmaratonom előtt 3 hétvégén lesz 25-30-39 kilis verseny.

nezumi 2018.01.23. 09:53:36

@őze bálint: négy éve járok a moove-ba :) csak utoljára ezt a házi feladatot kaptam, hogy stabilizáljam a törzs- és hasizmokat (plusz egy csomó gyakorlat, csak nem ezzel kapcsolatban), csak nem kérdeztem meg, hogy miért.
Úgyhogy nagyon köszi! Muszáj lesz nekiállni :(

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2018.01.23. 19:04:18

@őze bálint: 3500 nem lenne elég az ultrázáshoz? hoppá én ezt nem tudtam, 2200 körülből oldottam mag az előző éveim. :) mondjuk nem 12-24 órás versenyeket meg spártát, az igaz.

@nezumi: engem miért nem kérdeztél? ja mert nem futottunk együtt most! :) szóval az van, hogy ha jó a törzsizmod, akkor tartja, tehermentesíti az egész tested kb magától, és minden jó lesz, a lépés a tartás, a mozgás.
Neked egyébként tök jó tartásod van már most is, jóga, ugye.

Norbert Kocsis 2018.02.08. 16:43:12

De jó olvasni, hogy nem én vagyok az egyetlen renitens. Igaz triatlonra készülök, de ott teljes távra, viszont egész évben összesen kétszer futottam 2 órát, a többi mind rövidebb, jóval. Az amatőröknek már nagyon el kellene felejteni ezeket a 3 óra+os edzéseket és inkább minőségi munkát végezni. A törzsizom erősítés meg valóban fontos, még akár néha a konditerembe is le lehet nezni kicsit "gyúrni". Lekopogom, így 3 év alatt 0 serüles, ok volt borda repedés, meg hasonlók, de hát aki nem tud bringázni :)

szcs84 2018.02.12. 17:05:26

@Norbert Kocsis: azért neked segít az az évi 8000+ kili bicaj és heti 1-2 úszás, ami a csak futóknak nem jön a futás mellé. (Most attól tekintsünk el, hogy jöhetne kímélő kiegészítőnek, csak sport-elméletileg nézzük...)
Sőt, szerintem Balázsnak is sokat segít a hosszú futások elhagyásában az a napi 20-30 kili városi tekerés.

Norbert Kocsis 2018.02.12. 17:22:55

@szcs84: Valószínűleg igazad van, és nem is akarok triatlonosként itt a futók közt zavarni, csak úgy érzem, van egy jelentős számú közös részhalmaza a két csoportnak. Ahogy nézem a futó közösségre is ugyan úgy jellemző a mennyiség mindenek felett. Ígérem utolsó "OFF" csak jó példa: Triatlonnál a kedvencem az 5 bringa óra után 2 óra futás edzésnek. Rengetegen csinálják. Semmit értelmét nem látom, de hát mindenki magának edz, az ő dolguk. Én, ha valaki edző ilyet írna ki nekem, abban a percben hagynám ott.

őze bálint 2018.02.12. 20:40:25

@Norbert Kocsis: ez az ironmanes téglaedzés?@szcs84: a városi tekerést leginkább regenerálásnak, frissítésnek gondolom, de ha helyettesíti a hosszút, annál jobb!

Norbert Kocsis 2018.02.13. 09:10:24

@őze bálint: A tégla edzés az az, amikor pl bringázol 12km-t utána futsz 2km-t és ezt ismétled megállás nélkül mondjuk ötször. Lehet akár fokozódóra is csinálni. Ha valaki olimpiai távra készül nagyon hasznos, annál hosszabb távra szerintem nem annyira fontos, mert túl időigényes előkészíteni, jobban is ki lehet használni a rendelkezésre alló időt.

szcs84 2018.02.13. 09:59:53

@Norbert Kocsis: óóó, dehogy zavarsz, sőt! Ráadásul én tized annyit sem tudok (még) sem a futásról, sem futásban, mint Ti... ;)