futó gondolatok

nem azé, aki fut

nem azé, aki fut

A politikus is ember - és futó is néha

2018. november 26. - SimonyiBalázs

Sőt, meg fogtok lepődni, még a politikus is volt aranyos, kedves kisbaba. Lásd az egyik kedvenc Petri-versemet a poszt alján.

Emlékeztek még, hogy fényévekkel ezelőtt Gyurcsány Ferenc futni invitált mindenkit a Szigetre reggelente, hogy aszongya kérdezzen tőle, aki akar, beszélgessenek futás közben az ország és a nép ügyes-bajos dolgairól. Nem tudom, ebből lett-e valami, vagy csak Feri futótársunk PR-húzás volt.

Ma aktív politikusokat leginkább a rajtpódiumon pisztolyt elsütni (jó, hogy nem ránk - még) vagy az éremátadáson látunk futóversenyen. Esetleg egy-két honatya és honanya ráveszi magát, hogy demonstratívan fusson, egész távot alig, váltót inkább, de leginkább a füstje (médiafelhajtása) nagyobb, mint a lángja. Amúgy a triatlonból ismerek 2-3 keményen versenyző politikust, városvezetők, helyettesek. Egykori, ma már nem praktizáló, futásba "megtért" képviselőket többet ismerünk, de ők nem tárgyai a posztnak. 

Egy mai cikkből úgy tűnik, a külképviseleti protokollosztályoknak "a Google Maps-en be kell rajzolni egy rövidebb (8-10 km-es) és egy hosszabb (13-15 km-es) futóútvonalat" a külügyminiszternek, akit két bringás testőr követ. Nota bene: a latin minister szó eredeti jelentése ’szolga’, illetve ’segéd’. 

7ef7glxoyo25bj2rs.png

Simán el tudom képzelni, sőt megerősíteni a cikk állításait: régesrégi ismerősöm külügyes pozíciókban dolgozik, és hasonlókat hallottam tőle. 

Mivel a külügyminiszternek flexibilis nyitvatartású szállodai edzőtermek, izgalmas külföldi városi útvonalak állnak rendelkezésre 8-15 km hosszban (TEK-es testőrök cangái kíséretében), így adódik a kérdés: mit kezd a lehetőségeivel Szíjjártó, a futó?

Statisztikai kíváncsiságból - hisz ez mégiscsak egy futóblog némi kitekintéssel a csúnya külvilágra - megnéztem a jelenlegi külügyér futóevolúcióját a hazai "klasszikusokon".

Rögtön elsőre azt látom, hogy egyszer nagyon megfuttatták Brüsszelben, micsoda részidejei lehettek! (Klikk ide a cikkre) Mindenesetre ott azt mondja, hogy nincsenek testőrei... 

Idézet az Index-interjúból (2016):

Szíjjártó: Ha Brüsszelben az ember eltéved akár két utcát, akkor már az életéért kell futnia. És nem túlzok, én már voltam ilyen helyzetben.

Index: Futott az életéért Brüsszelben?

Gyorsabban futottam, mint amennyire addig gondoltam, hogy futni tudok.

Még a minisztersége előtt?

Már miniszter voltam.

És akkor a testőrök hol voltak?

Nekem nincsenek testőreim. Azt meg kifejezetten nem szeretem, ha valaki futni jön velem, mert akkor hozzá kell alkalmazkodnom. Még külföldön is, ahol egyébként szoktak adni személyi védelmet, mikor kérdezik, hogy „hová megy, csak nem futni?”, azt mondom, hogy á, nem, csak a konditerembe, mindjárt jövök! Szóval, amikor ez történt, tévesztettem és rossz irányba kezdtem el futni. Akkor még nem volt ilyen migráció, de most felértékelődik bennem a migrációs politikánk, az biztos.

ÉS A STATISZTIKA:

Vivicitta Félmaraton (tavasz) - futótársunk, Péter, itt még nem indult. Az adatokból úgy tűnik, ő ősszel lendül formába, addig alapozik.

Nike/Wizzair Félmaraton (ősz): 2010 és 2018 között hat részvétel. Érdekes, hogy Péter a kormányváltás után tűnt fel a versenyeken. Előttről nincs eredmény.

- legjobb 1:29:01 (2013) » 41 perces 10km split!

- legrosszabb 1:47:30 (2015, migrációs válság tetőponton, nem lehetett könnyű szezon; persze nem biztos, hogy van ok-okozati összefüggés Szíjjártó teljesítménye és a migrációs válság között)

- átlag 1:34 körül stabilan teljesít, amire az amatőr futók csettinthetnek. Kár, hogy egy fecske nem csinál nyarat a Parlamentben. 

Az egyetlen hazai maraton eredménye - legalábbis, amit leltem - a fentiek fényében nem meglepően 5 percen belüli ezreket sejtet. Persze nem meglepő, ha valaki 13-15 kilis edzéseket iktat be a szoros napirendjébe. (A csatolt képért elnézést, a blognak nem volt büdzséje megvenni a külügyér befutóképét).

2018_0051_11_0736_jpg_preview.jpgBudapest Maraton 03:26:44 (2018)

Érdekesség, hogy ezen a maratonon Péterünk féltávja 1:32:48 - figyelemreméltó, viszont látszik, hogy a politikus is ember, és képes futóként megborulni, hisz a táv második fele 1 óra 54 perces vánszorgássá változott. A 4:30-as tempó 5:45-re esett vissza. Hiába, nem lehet mindent erőből átvinni.

Kicsit bosszant is, hogy másfél perccel előttem jött be, de ő nem futott Spartathlont egy héttel korábban...

Igaz, a külügyér formaidőzítése remekül sikerült idén, hisz a 2018-as őszi félmaratonon 1:31-et futott, ami előrevetítette ezt a magabiztos teljesítést.

Ultraversenyt nem találtam a DUV-on. Mondom én, hogy a politikusok nem futnak eleget. Pedig jót tesz! 

Zárásképpen: régóta mondogatom, hogy a futók társadalma egy ideális elképzelt rend lehetne a futásból származó munkaetika, közösségi empátia, alázat és öröm miatt.

Pont ezért kizártnak tartom, hogy ebben a politikailag és ideológialag megosztott, agyonhergelt országban egy futóversenyen a sokak által nem kedvelt külügyér bármilyen beszólást, negatív kritikát, inzultust kapott volna. Egy volt a futók közül, és ő sem igyekezett több lenni, legfeljebb magánál. Mindenki elismerte a teljesítményét és vice versa.  Összepacsiztak a célban, szép volt, csak így tovább. Mármint a futásban. És itt - ellentétben a focikával - senki nem ekhózik 500 millát évente...

Ugye, együtt vagyunk senkik.


Petri György - Ellágyulás

Rákosi Mátyás selymes hajfürtjei,

a rózsás kis tappancsa,

első botladozási…

Végsősoron: neki is

kellett, hogy legyen anyja.

Az ember csak később lesz

R.M. Művek.

szijjarto1.jpg

 
Forráscikk:
https://444.hu/2018/11/26/ha-szijjarto-kulkepviseletre-latogat-a-kocsijaba-keret-tonikot-kolat-kakaos-kekszet-es-egeszmogyoros-csokit

A bejegyzés trackback címe:

https://nemaze.blog.hu/api/trackback/id/tr8714394212

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bitliszbá 2018.11.26. 15:08:44

Szegény kormányőröknek azért meg kell dolgozni a oénzükért. GYF-et BSZM-en is kisérték, és a hosszú lábaival elég jól szaporázta, mostanában Péterünket elég gyakran látom futni, hisz falunkbéli, és ő is elég magasra nőtt, de őt is 2 fő kíséri futva, plusz a szirénás autó kicsit előre menve, kicsit lemaradva. Neki a 15k az kb az otthon-munkahely táv. Ilyet mások is csinálnak.
Egyébként a futóknak civilben (apukaként gyereket sétáltatva is hangosan köszön: Sziasztok! Hajrá!-val)
Tehát leszögezem, mint futó, kifogástalanul viselkedik...

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2018.11.27. 17:26:52

@bitliszbá: "mint futó"! :D

1:29 FM? jobb, mint az enéym. megvan a 2019-es kihívásom: legyőzni Szíjjártó Pétert!

Semper Fidelis 2018.12.07. 15:43:37

Szerintem cool, hogy a külügyér ilyen sportos. Sparon egyesek nyiszogtak, hogy miért indulhat az elejéről, mondtam nekik ott a 3. zónában, ha ti is itt fogtok külügyminiszterként maratont futni, istibizti nektek is drukkolni fogok, és nem sajnálom tőletek a mezőny eleji helyet.

Gerle Éva 2018.12.15. 16:27:23

Jómagamnak Rogán Antallal volt szerencsém testépíteni ma, aki biztosította a személyi edzőjét, hogy ő lefutott tegnap is tíz kilométert. Meg is állapítottam, hogy ez a világ jobb hely volna, ha osztályvezető, államtitkár és afölötti funkcióba csak az kerülhetne, akinek van vádlija.

SimonyiBalázs 2018.12.16. 19:26:10

@Gerle Éva: "volt szerencsém" - gazdag a nyelvünk jelentésárnyalatoban. Nem úgy tűnt eddig, h RA testépítene. Ez egy új divat a frakción belül? És akkor a fő kérdés: most akkor jó a vádlija, vagy nem? Szerintem a blogolvasókat most ez tartja lázban (többek közt).

Gerle Éva 2018.12.21. 06:04:58

@őze bálint: Nincs neki vádlija, meghökkentő mértékben. Személyi edzővel végez részben funkcionális, részben izmot építő gyakorlatokat, egyébként becsületesen, gondolom, stressz ellen meg mert fő az egészség (meg aztán Cili asszony ki van kupálódva, és igen jól fut mondjuk Sarka Katához vagy hozzám képest). Én pedig testépítettem (éppen izolációs, gépes gyakorlatokat végeztem).

snatch_ · http://futas.asroma.hu 2019.01.16. 15:33:53

A külügyér nem sokkal mögöttem ért célba a SPAR-on, bosszantott is, hogy engem majdnem fellökve (kész voltam, mint a mateklecke) Kocsis Árpi sietett neki átadni a befutóérmet, én meg csoszoghattam még százmétereket, hogy megkapjam. Mondjuk legalább egy csinos lányt választottam :D
süti beállítások módosítása