A szemléletformáló sorozat 7. része következik
Áltiban, gimiben és szakmunkásképzőben tanító tesitanárok beszélgetnek a pályáról, gyerekekről, szülőkről, tantervről és minden másról.
Közreműködik: Petres Margit, Pintér Annamária és Németh Zoltán.
Az adás első felében Margit és Annamária mesél a szegény-gazdag, vidék-budapest különbségekről, hasonlóságokról a tesire vetítve.
Hogyan lehet motiválni, milyen a szülő-tanár-diák hozzáállás régen és most?
Érdemes-e a fiúkat és lányokat szétválasztani?
Megutálható-e a tesi, berögzíthető-e a mozgás szeretete?
Mikor kell sutba dobni a tanmenetet?
Milyen a tesitanári megerősítés?
Miért érettségiznek és hogyan tesiből?
Mi van a "bunkó tesitanár" sztereotípia mögött?
Mi a helyzet a testtartással és a gyógytesivel? Az értelmetlen gyakorlatok értelme.
A mindennapos testnevelésnek kiszívó hatása van?
Miért nem működik nekik a frontális munka?
Utánuk érkezik Németh Zolika, neves ultrafutónk, egyben a Korinthosz-verseny megalapítója. Őszintén mesél a tesitanári csalódásokról, a kiégető szakmunkásképzőről. Miért a futás mint a tesi alapja - szerinte? És miért ne mutassunk be gyakorlatot bemelegítetlen Achilles-ínnal?
Érdekel ez az adás, a jövőbeliek az eddigi nagyinterjúk, vagy a másik három tematikus futópodcastom? Akkor szállj be a finanszírozásba, patronáld a 10 éve fennálló blog és a podcast nyilvános működését, továbbá férj hozzá exkluzív tartalmakhoz is, amik a a futás vonzáskörzetében levő, izgalmas és értékes alakokról, témákról készülnek.
Keresd őket a Spotify, iTunes, Google Podcasts, Mixcloud, Anchor streaming platformokon.
Mi is ez a Runner's Worlddel közös széria? Körbejárom kilenc adásban a testnevelés (avagy "tornaóra") mai és egykori helyzetét a teljesség igénye nélkül. Szubjektíven, de sok oldalt megszólaltva. Az első adást mindig érdemes meghallgatni az új belépőknek, az segít navigálódni és összefoglalást nyújt.
A cél: egyéni történeteken, tapasztalatokon át feltárni a testneveléshez való kapcsolatunkat, hozzáállást diák, szülő és tanár részéről.
Az adásokban feltűnik:
- aktív és nyugdíjas testnevelő,
- főállású, besegítő, napközis (tesi)tanár
- jelenlegi és egykori iskolás
- speciális igényű gyerekekkel foglalkozó,
- külföldön élő családapa, aki a skandináv tesimodellt mutatja be
- budapesti szülőpár, akiknek fiai elit, drága, idegennyelvű alapítványi iskolába járnak
- edző, gyógytornász és fizioterapeuta,
- ismert profi és amatőr sportolók, közszereplők
- nő és férfi egyaránt.
Megszólalnak mai és egykori diákok - örömökről, frusztrációkról, vegyes tesis élményekről. Szülők és gyerekek elvárásokról, hozzáállásról. És ne feledjük: sok testnevelő tanár szülő is, tehát látják az érem két oldalát, és elmondhatják: mit várnak el szülőként egy ideális tesitanártól?
Szó lesz az adásfolyamban a sport megszeretettetéséről, hozzáállásról diák és tanár részéről, megközelítésekről, (de)motivációról.
Korszellemről, generációs különbségekről. Milyen módszerekkel lehet megfogni a mai gyerekeket, amikor nagyságrendekkel több hatás éri őket, mint akár 10 vagy 30 éve.
Hasznos linkek:
Közel 100 éve ezt gondolták:
Szent-Györgyi Albert - Az iskolai ifjúság testnevelése Szent-Györgyi Albert - Az ifjúság nevelésérőlMai tanterv egyetemi, gimnáziumi és általános iskolai szinten:
Sportelméleti ismeretekTestnevelés 9-12. osztályosoknakTestnevelés 5-8. osztályosoknakTestnevelés 1-4. osztályosoknakMi korszerűtlen és mi életszerűtlen? Mi ódivatú és mi mai is menő? Mennyire igazságos azt mondani, hogy a tesi megrekedt a múltban, és hogy sok tanár csak a nyugdíjig akarja kihúzni alibi tesioktatással? Lehet, hogy a régi beidegződések ma is működnek?
Személyes sztorik, tesivel kapcsolatos gondolatok és önreflexiók jönnek. Beszélünk sztereotípiákról, szakbarbárságról. Testnevelők szubkultúrájáról. Arról, hogy ki milyen sportot "erőltet" a gyerekekre.
Beszélünk arról is, hogy a testnevelésnek mi lenne a missziója, értelme. Körbejárjuk, hogy mik a legbefolyásolóbb: körülmények, óraszám, hozzáállás, gyerekanyag, tanár. Mi a mindennapos tesi előnye, hátránya?
Egy évfolyamon, egy osztályon belül számos fizikai különbség van: hogyan lehet differenciálni? Mi van az osztályozással vagy a pálcikarajzzal? Tud-e, kell-e egy tesitanárnak vetélkedni külsős órákkal, iskolai sportkörrel vagy egyesületi sportolással, amivel a jegyet is gyakran kiváltják a diákok?
Mi van az elhízással? Mi van a melegítéssel: nem tudnak vagy nem akarnak? Van-e értelme a tornasornak? Vagy a tesztelésnek, és melyiknek? Talán Cooper? Ingafutás?
Van-e értelme a kislabdahajításnak, a távol- és magasugrásnak? Mi van a kinevetéssel? Mi van a menstruáló lányokkal? Egyáltalán: koedukált vagy szétválasztott tesioktatás üdvös?
A kilenc részes adásfolyamból kiderül.