futó gondolatok

nem azé, aki fut

nem azé, aki fut

BÜNTETŐKÖR #57 A tesi | 9. Gimi, technikum, szakközépiskola

2022. augusztus 24. - SimonyiBalázs

 tesi_9x_fekvo.jpg

Az utolsó rész következik a szemléletformáló sorozatból. Az összes adást és a hozzá kapcsolódó posztokat keresd a Nem Azé blogon illetve a streaming platformokon!

A 9. rész tartalma:

Folytatódik a kerekasztal - más profilú tesitanárokkal. Dóka Zsófia, Palkó Orsolya és Solymosi László beszél az iskolatípusról, ahol tanít, a pályáról, gyerekekről, szülőkről, tantervről és minden másról.

Előkerül:

  • tornaterem hiány,
  • tanmenettel haladás problémája
  • az ismeretátadási kedv megkopása és önmotiválás
  • elégtelen tesiből?! Van-e értelme az osztályzásnak?
  • túlsúly, adatkozmetikázás, felvilágosítás
  • testzsírszázalék, dohányzás
  • megúszás kidobósssal
  • mit vennének ki és mit raknának be a tesi tantervébe?

Lejjebb egy összefoglalót olvashattok az adássorozatról és hasznos linkeket is találtok, ha elmélyednétek a tesiben. Itt van pár a közelmúltból:

buntetokor_tablo_fb_fejlec_uj_2022.jpg

Érdekel ez az adás, a jövőbeliek az eddigi nagyinterjúk, vagy a másik három tematikus futópodcastom? Akkor szállj be a finanszírozásba, patronáld a 10 éve fennálló blog és a podcast nyilvános működését, továbbá férj hozzá exkluzív tartalmakhoz is, amik a a futás vonzáskörzetében levő, izgalmas és értékes alakokról, témákról készülnek.

Keresd őket a Spotify, iTunes, Google Podcasts, Mixcloud, Anchor streaming platformokon.

4_podcast_kep.jpg

Mi is ez a Runner's Worlddel közös széria? Körbejártam kilenc adásban a testnevelés (avagy "tornaóra") mai és egykori helyzetét a teljesség igénye nélkül. Szubjektíven, de sok oldalt megszólaltva. Az első adást mindig érdemes meghallgatni az új belépőknek, az segít navigálódni és összefoglalást nyújt.

A cél: egyéni történeteken, tapasztalatokon át feltárni a testneveléshez való kapcsolatunkat, hozzáállást diák, szülő és tanár részéről.

Az adásokban feltűnt:

- aktív és nyugdíjas testnevelő,

- főállású, besegítő, napközis (tesi)tanár

- jelenlegi és egykori iskolás

- speciális igényű gyerekekkel foglalkozó,

- külföldön élő családapa, aki a skandináv tesimodellt mutatja be

- budapesti szülőpár, akiknek fiai elit, drága, idegennyelvű alapítványi iskolába járnak

- edző, gyógytornász és fizioterapeuta,

- ismert profi és amatőr sportolók, közszereplők

- nő és férfi egyaránt. 

Biztos lehetett volna még tágítani a kört (TE-hallgatók és -oktatók, minisztérium, stb.), de engem ez érdekelt ebből a témából.

Megszólaltak mai és egykori diákok - örömökről, frusztrációkról, vegyes tesis élményekről. Szülők és gyerekek elvárásokról, hozzáállásról. És ne feledjük: sok testnevelő tanár szülő is, tehát látják az érem két oldalát, és elmondhatják: mit várnak el szülőként egy ideális tesitanártól?

Szó volt az adásfolyamban a sport megszeretettetéséről, hozzáállásról diák és tanár részéről, megközelítésekről, (de)motivációról.

Korszellemről, generációs különbségekről. Milyen módszerekkel lehet megfogni a mai gyerekeket, amikor nagyságrendekkel több hatás éri őket, mint akár 10 vagy 30 éve.

Mi korszerűtlen és mi életszerűtlen? Mi ódivatú és mi mai is menő? Mennyire igazságos azt mondani, hogy a tesi megrekedt a múltban, és hogy sok tanár csak a nyugdíjig akarja kihúzni alibi tesioktatással? Lehet, hogy a régi beidegződések ma is működnek?

Személyes sztorik, tesivel kapcsolatos gondolatok és önreflexiók kerültek elő adásról adásra. Beszéltünk sztereotípiákról, szakbarbárságról. Testnevelők szubkultúrájáról. Arról, hogy ki milyen sportot "erőltet" a gyerekekre. 

Beszéltünk arról is, hogy a testnevelésnek mi lenne a missziója, értelme. Körbejártuk, hogy mik a legbefolyásolóbb: körülmények, óraszám, hozzáállás, gyerekanyag, tanár. Mi a mindennapos tesi előnye, hátránya?

pexels-cottonbro-9654723.jpg

Egy évfolyamon, egy osztályon belül számos fizikai különbség van: hogyan lehet differenciálni? Mi van az osztályozással vagy a pálcikarajzzal? Tud-e, kell-e egy tesitanárnak vetélkedni külsős órákkal, iskolai sportkörrel vagy egyesületi sportolással, amivel a jegyet is gyakran kiváltják a diákok?

Mi van az elhízással? Mi van a melegítéssel: nem tudnak vagy nem akarnak? Van-e értelme a tornasornak? Vagy a tesztelésnek, és melyiknek? Talán Cooper? Ingafutás? 

Van-e értelme a kislabdahajításnak, a távol- és magasugrásnak? Mi van a kinevetéssel? Mi van a menstruáló lányokkal? Egyáltalán: koedukált vagy szétválasztott tesioktatás üdvös?

A kilenc részes adásfolyamból kiderül mindez. Köszi a figyelmet! 

Become a Patron!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nemaze.blog.hu/api/trackback/id/tr1917818757

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

siroki 2022.09.01. 19:34:50

mail.google.com/mail/u/0/#inbox?projector=1
régi ismerős:)

GrATULA!! Néhány részt többször is meghalgattam.

SimonyiBalázs 2022.09.19. 11:55:00

@siroki: köszi. Gergő mindig fasza. Lassan két dob szék kell neki. Fura, hogy gyerekkorában szálfa vékony volt és küzdősportolt.
süti beállítások módosítása